N.Rahmonov “O’zbek adabiyoti tarixi” kitobidan
Avesto
Reja. 1. “Avesto”ning paydo bo'lishi. Avesto yozuvi. 2. “Avesto”ning tiklangan rmsxasi. 3. Zardusht
shaxsi va zardushtiylik ta’limoti. 4. Sharqqa zardushtiylikning kirib borishi. 5. Zardushtiylikning mohiyati.
6. “Avesto” va “Oltun yorug‘”da Xo‘rmuzd va Zervon obrazlari- ning umumiyligi. 7. “Rigveda” va
“Avesto”ning qarindoshligi masalasi. 8. “Avesto” qismlari. Gohlar. 9. “Oltun yorug‘” va “Avesto”da Abadiy
zamon tushunchasi. 10. Yasna. 11. Jamshid haqidagi afsona. 12. Vandidod. Jamshid haqidagi afsona
davomi. 13. Yashtlar. Axura Mazda qasidasi. 14. Visparad. 15. “Kichik Avesto”.
Tayanch so‘z va iboralar; Zardusht, zardushtiylik, “Avesto”, fal- safiy risolalar, sosoniylar sulolasi,
“Avesto ”ning parokanda qismlari, axloqiy qarashlar, qasida, madhiya.
“Avesto”ning paydo bo‘lishi. “Avesto” yozuvi. “Avesto” 0 ‘rta Osiyo tarixidagina emas, balki dunyo
madaniyati tarixida muhim voqeadir.”Avesto” to‘g‘risida so‘z ketganda, albatta, Zardusht shaxsi to‘g‘risida
so‘z yuritiladi. Zardushtning ta’limoti “Avesto”ni yuzaga keltirdi. Zardusht “Avesto ”ni qanday yaratgani
to‘g‘risida turli rivoyatlar mavjud.13 Bu rivoyatlardan ma’lum bo‘lishicha, “Avesto” dunyo tarixida ilk
muqaddas kitob hisoblanadi. Beruniy bu asar to‘g‘risida shunday deydi: “Zardusht majusiylar “Abisto”
(Avesto -N.R.) deb ataydigan kitob bilan yuzaga keldi. Bu kitob barcha xalqlar tillariga muxolif bir til- da
yozilgan...va hamma bilishi uchun u tildagi harflar soni hamma tillar
,3Bu haqda qarang: Abu Rayhon Beraniy. Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar, Toshkent. “Fan”,
1968, 236-237-b.
19
harflaridan ortiq edi” (Beruniy. Yuqoridagi asar, 237-bet). Beruniy bu o‘rinda “Avesto” tilidagi
undoshlami anglatish uchun qo‘shimcha bel- gilami, shuningdek, qisqa unlilami bildiruvchi belgilami ham
nazarda tutgan. Beruniy Zardushtning Sharqda mashhur bo‘lganiga oid dalillami keltiradi. U yozadiki,
ibroniylar Zardushtni Ilyos payg‘ambarning sho- girdlaridan biri bo‘lganiga da’vo qiladilar. Yana rumliklar,
yunonlar ham Zardushtni o‘zlariga yaqinlashtirib, turli dalillami keltirganini ham yozadi. Beruniy
“Avesto”ga oid dalillami o‘rganib, bu asaming asliyati va uning tuzilishi haqida ham dalillami bayon qiladi.
“Podsho Doro ibn Doro xazinasida “Abisto”ning o‘n ikki ming qoramol terisiga tillo bilan bitilgan bir nusxasi
bor edi. Iskandar otashxonalami vayron qilib, ularda xizmat etuvchilami oidirgan vaqtda uni kuydirib
yubordi. Shuning uchun o‘sha vaqtda beri “Abisto”ning beshdan uchi yo'qolib ketdi. “Abis- to” o‘ttiz nask
edi, majusiylar qo‘lida o‘n ikki nask chamasi qoldi. Biz Qur’on bo‘laklarini haftiyak deganimizday, nask
“Abisto” bo'laklaridan har bir bo'lakning nomidir” {Beruniy. Yuqoridagi asar, 237-bet). Diqqatga sazovor
tomoni shundaki, Zardusht qaysi o‘lkadan ekani va “Avesto”ni qayerda yozgani haqidagi bahslarga barham
bermoqc- hi bo‘ldi. Zotan, Beruniygacha ham Zardusht shaxsi, zardushtiylik va “Avesto”ning yaratilishi
haqida turli xalqlar orasida zid fikrlar bo‘lgan. Jumladan, ibroniylar, Zardusht Xarrondan bo‘lgan, Ilyosdan
ta’lim ol- gan, u o‘zining “Tug‘ilish kitobi”da bu haqda aytgan, deb da’vo qilgan edilar. Rumliklaming
da’vosicha, Zardusht Mosuldan bo‘lgan. Yunon- liklar esa Zardushtni Siblon (Seylon) dan boMgan,
“Avesto”ni o‘sha yer- da yozgan, deb aytadilar. Beruniy esa “To‘g‘risi shuki, Zardusht Ozarbayjondan
bo‘lgan”, deya o‘z fikrini quyidagicha davom ettiradi: “Ehtimol, uning tug‘ilish haqidagi kitobida zikr
qilishicha, u o‘z otasi bilan Xarronga borib, hik- matshunos Ilyosga uchragan va undan ilm istifoda etgan...”
(Beruniy. Yuqoridagi asar, 237-238-betlar). “Avesto” Zardusht nomi bilan bog‘lansa-da, bu noyob asar bir
davr- ning mahsuli emasligini ham ta’kidlamoq darkor. “Avesto” bir necha asrlar davomida shakllanib,
yaxlit asar holiga kelgan. Bu jarayon dunyo madaniyati tarixida sinovlardan o‘tgan tajriba bo‘lib, “Avesto”
ana shu tajribaning mahsullaridan biridir. Sharqda bu jarayonning namunalari
20
kuzatiladi. Qadimgi Xitoydagi falsafiy risolalar, Bibliya ham shakllan- ganda, ana shu yo‘lni - asrlar
yo‘lini bosib o‘tgan. “Avesto”ning tiklangan nusxasi. “Avesto”ni Iskandar kuydirib tashlagan ekan, bugungi
kundagi mavjud nusxa qanday paydo bo‘lgan degan savol tug‘iladi. Bu tiklangan nusxa Sosoniylar sulolasi
hukmron- ligining ilk yillarida paydo bo‘lgan. Sosoniylar sulolasining ilk hukmdori Ardasher Bobakon o‘z
saroyi- dagi Xirbadan nomli donishmandga “Avesto”ni qayta tiklash vazifasini topshitadi. Xirbadan bir
qancha zardushtiy ulamolari bilan birga asami qayta yozib olib, qaytadan tartib beradi. Shunday qilib,
hozirgi mavjud nusxa Sosoniylar sulolasi davrida shakllantirilgan. Shopur II davrida Ozarpod Mehrosin
“Avesto”ning parokanda qismlarini to‘plab, asardagi ko‘plab nomlar, atamalami sharhlab, “Zand Avesto”
nomli kitob yarata- di.14 “Zand Avesto”ni bu ulkan asaming sharhi va “Kichik Avesto” deb aytish mumkin.
Bugungi mavjud nusxa 1278-yili ko‘chirilgan. “Avesto”ning eng qadimiy qatlamiga ko‘ra, shunday xulosa
chi- qarish mumkihki, zardushtiylik urug‘chilik jamiyatida - tabaqalashish boshlanganda va hukmron
tabaqa o‘z hukmini o‘tkaza boshlaganda yaratilgan. “Avesto” faqat zardushtiylik oqimining muqaddas
yodgorligi bo‘lib qolmay, Markaziy Osiyo xalqlarining ijodiy qobiliyati, og‘zaki ijodi, c’tiqodi va
dunyoqarashining mahsuli hamdir. Zardusht shaxsi va zardushtiylik ta’limoti. Ayrim yevropa- lik
olimlaming aytishlaricha, Zardusht o‘z davrida ta’qibga uchragan. Ammo u buyuk payg‘ambar, insoniyat
najotkori deb e’tirof etilgan. Adabiyotlarda Zardushtning tugMlgan yilini aniq ko‘satish imkoniya- ti yo‘q.
Ayrim ma’lumotlarga qaraganda, Zardusht bronza davridan temir davriga o‘tilayotgan paytda yashagan,
bu davr miloddan oldingi 1500-1200-yillarga to‘g‘ri keladi15. Zardushtning o‘z davridagi siyosiy vaziyatda
muhim rol o‘ynagani uni najotkor sifatida talqin qilishga sabab bo‘lgan bo‘lishi mumkin. Kohinlar xalqqa
qarshi yaylovlami tortib olib, xalq jamoa bo‘Lib ishlaydigan ibodatxonalami vayron qilib, o‘zlarining
14Homidov H. “Avesto” fayzlari. Abdulla Qodiiiy nomidagi Xalq merosi nashriyoti. Toshkent,
2001,14-b. Boys M. Zoroastriytsbi. Verovaniya i obbichai. - “Sentr Peterburgskogo Vostokovedeniya”,
1994, 2-b. 15 Бойс М. Зороастрийцы. Верования и обычаи. - “Центр Петербургского
Востоковедения”, 1994,2-6.
21
siyosatini yurgizar edilar. Buning ustiga, eski kultlarga sig‘inish oqibati ham kohinlar va
zodagonlaming manfaati uchun mos edi. Mana shunday tarang vaziyatda Zardusht keng ommaning
manfaatlarini himoya qilib, o‘troq chorvador qabilalaming vakili sifatida maydonga chiqdi va payg‘ambar
deb e’tirof etildi. Zardusht ta’qibga uchragani uchun ham ongli ravishda unutilgani aniqroq. Y angilik va
yangi g‘oyalaming taqdiri har doim oson kechavermagan. Sharqqa zardushtiylikning kirib borishi.
Zardushtiylik miloddan oldingi VI asrdan milodiy VII asrgacha uzluksiz ravishda Yaqin va 0 ‘rta Sharqning
katta qismida faoliyat ko‘rsatdi. Fors davlati Sharqdagi bu hu- dudlami egallab olishinatijasida zardushtiylik
ham o‘sha o‘lkalargakirib bordi. Iudaizm, masihiylik, buddaviylik kabi diniy oqimlar zardushtiylikning
muhim aqidalarini, jumladan, nur va zulmat haqidagi aqidalar- ni o‘zlashtirdi. Ayrim misollami keltiraylik.
Zardushtiylik rivoyatlariga ko‘ra, Zardusht o‘ttiz yoshga kirganda, vahiy oldi (Iso Masih o‘ttiz yos- hida yer
yuzida xizmatini boshlagan); Mana shu buyuk hodisa Gohlar- dan (Yasna 43) eslanadi va pahlaviy tilida
yozilgan “Zadspram” asarida qisqacha tavsiflanadi. Bu asarda hikoya qilinishicha, bir kuni Zardusht olomon
bilar birga bahor bayramini nishonlashda ishtirok etadi. U tong- da xaomi tayyorlash uchun suvga boradi.
Zardusht daryoga tushib, daryo oqimining o‘rtasidan suv olishga harakat qiladi. U qirg‘oqqa qaytganda
(udumga ko‘ra, u shu lahzada pok bo‘ldi) unga vahiy keldi. Qirg‘oqda u yaltirab turgan mavjudotni ko‘rdi,
bu mavjudot Zardushtga “Yaxshi fikr” sifatida zohir bo‘ldi (Yangi Ahdning to'rtala Xushxabarida Iso Masih-
ning Yahyo payg‘ambar tomonidan Iordan daryosi suvida suvda imonga kiritilishi hikoya qilinadi. Shu
lahzada Iso Masihning ustiga kaptar shak- lida Muqaddas Ruh Xudo tomonidan yuboriladi). Xo'rmuzd
(adabiyot- larda Xo‘rmuzd va Axura mazda baravar iishlatilaveradi) o‘z ta’limotini yoyish uchun Zardushtni
xizmatga da’vat etgani singari, Xudo Iso Ma- sihni xizmatga da’vat etadi. Har ikkalasi - Zardusht va Iso
Masih haqi- qatni insoniyatga yetkazish va yoyish uchun xizmat qiladi. Har ikkalasi, shuningdek, Budda
ham, insoniyatning Najotkori sifatida talqin qilinadi. Mana shu analogiyaning o‘zi ham zardushtiylikning
Yaqin va 0 ‘rta Sharq mamlakatlari hayotida mustahkam o‘rin olganini dalillaydi. Zardushtiylikning
mohiyati. Xo ‘ sh, Zardusht yaratgan ta’ limotning mohiyati nimadan iborat? U qanday shakl va
mazmundagi ta’limot edi? Uning ta’limoti - ezgulik va yovuzlik ruhlari o‘rtasidagi kurashdan ibo
22
rat edi, jamiyatdagi mutanosiblikni bu/adigan nomutanosibl ikka qarshi kurash edi. Zardushtiylik
ta’limoti dastlab yaratilgan paytda diniy emas, balki axloqiy qarashlaming majmui sifatida xalq orasiga kirib
bordi. Zardusht yaratgan islohot shundan iboratki, u yakka xudolilik va du- alistik qarashlaming original
birikuvini yaratib, dinda o‘ziga xos tizimni barpo qildi. Zardushtiylikda eng qiziqarlisi - xohish-iroda erkinligi
kon- sepsiyasi rudiment shaklda tasawur qilinadi. Axura Mazda (yoki Xo'rmuzd) oliy Xudo sifatida hamma
qara- ma-qarshi kuchlaming yaratuvchisi hisoblanadi. Ammo uning egizak o‘g‘illari Spentaman
(muqaddaslik Ruhi) va Axriman (yovuzlik Ruhi) haqiqat (osha) va yolg‘on (do ‘st yoki durudj) o‘rtasida
tanlov qilishla- riga to‘g‘ri keladi. Ular yaxshi yoki yomon fikrlari, so‘zlari va ishlarida ana shu haqiqat va
yolg‘onni namoyon qiladilar.16 Axura Mazdada mujassamlashgan ezgulik va yovuzlikni Zardusht ijtimoiy
muammo sifatidagina ilgari surib qolmadi, balki bu muammo ijtimoiy-siyosiy jarayondan diniy-falsafiy
jarayonga aylandi va ilohiy tus oldi. “Avesto” va “Oltun yorug‘”da Xo‘rmuzd va Zervon obrazla- rining
umumiyligi. “Avesto”dagi obrazlar - Xo‘rmuzd obrazi “Oltun yorug‘”da Budda timsolidan keyin turadigan
timsoldir. Bu obraz “Oltun yorug‘”da ham bor. Xo‘rmuzdning “Oltun yorug‘”dagi yana bir ismi Kavsikiyadir.
Xo‘muzd - to'rt maxaranch tangrilaming rahnamo- si, to‘rt maxaranch tangrilar esa olamning to‘rt tomoni
qo‘riqchilaridir. Xo‘rmuzd solihlik, poklik, jamiki jonzotlaming homiysi ramzi sifatida namoyon bo‘ladi.
“Avesto”ning Gohlar qismida Xo‘rmuzd insoniyatni bu olamning gunohlaridan poklaydigan kurashchi
sifatida namoyon boladi. Shu bois Zardusht Xo‘rmuzdga tavallo qilib, uning sifatlarini birma-bir bayon
qiladi: Xo‘rmuzd-bu olamning tanho adolatpeshasi, ilk donishmand, Ezgu Niyatning otasi, Haqiqatning
chinakam yaratuvchisi va h.: “Qachonki kimsa oshkor yoki pinhon nimanidir so‘rasa, kichik gunohlardan
xalos bolib, ulkan gunohlardan parhyez qilmoqchi bolsa, sen uni o‘zingning o‘tkir nigohlaring bilan nazorat
qil va barchani Ashah - Haqiqat nurlari ostida hidoyatga boshla”. Xo‘rmuzd “Avesto”da qanday vazifa
bajarsa, “Oltun yorug‘”da ham o‘sha vazifani bajaradi. Har ikkala asarda ham Xo‘rmuzd obrazi
16 Элиаде Мирча. Словарь религий, обрядов и верований. Москва-Санкт-Петербург, 1997,
141-6.
23
kelib chiqishi jihatidan birdir. Yoki Zervonning vazifasi ham “Oltun yorug‘”da (Azrua deb nomlanadi)
“Avesto”dagi Zervon bilan aynidir. Masalan, “Oltun yorug‘”da Azrua tangrining maskanida jonzotlar qayta
tug‘ilishi uchun gunohlaridan pushaymon bo‘lib, iltijo qilib, va tavba-ta- zarru qilib, pok so‘zlar bilan yomon
qilmishlarini, kirlarini, iflosliklarini yuvib, tozalashi kerak (П1 9a). Zervon “son -sanoqsiz olamning xoni” (Ш
19a), Zervon tangri podshohlar, xonlar rioya qiladigan Rachashastir degan qonun bitigini so‘zlagan va bitig
holiga keltirgan (VIII 26a). U Buddadan, no‘m g‘ildiragini aylantiray, maxayana mazhabini jonzotlar- ga
beray, deb iltimos qiladi. Shu xatti-harakatlari orqali Zervon yer yu- zida solihlikni barpo qilishni, jamiki
jonzot bolalarini tinch-omon, shod- xurram qilishni ko‘zlaydi. Umuman, Zervon tangri “Oltun yorug‘”da
komil jonzotlami yaratadi va ko‘paytiradi. Mazkur qiyoslardan ma’lum bo'ladiki, “Avesto” va “Oltun
yorug1” o‘rtasidagi muvofiqlik 0 ‘rta Osiyo bilan “Oltun yomg‘”ning ilk vata- ni Hindiston o‘rtasidagi tarixiy
aloqalarga ishora qiladi. Ko‘p tarqalgan nuqtai nazarga ko‘ra, II ming yillikdan oldin 0 ‘rta Osiyodan,
xususan, Amudaryo va Sirdaryo oqimi bo‘ylab joylashgan o‘lkadan tortib, Orol va Kaspiy dengizlarigacha
cho‘zilgan yurtga Hindistonga ariylar qabilasi bostirib kirgan (M. Mayrxofer, LDyakonov, T. Borrau va
boshqa ko‘p sharqshunoslar shu fikrda). Ana shu davrdan boshlab ariylaming alohida qabilalari Sharqqa
tomon ko‘cha boshlaganlar. Bu ko‘chish milod- dan oldingi II ming yillik o‘rtalariga to‘g‘ri keladi. Ular 0 ‘rta
Osiyodan Afg‘onistonga, u yerdan Hindikush tog‘lari orqali Hindistonga - hozirgi Panjob viloyatiga
o‘tganlar. Ariy degan nomni Hindistondagi qabilalar qo‘ygan emas, balki 0 ‘rta Osiyodan borgan qavmlar
o‘zlari bilan birga olib borganlar. Ariylar “nafaqat harbiy iste’dodi bilan, balki badiiy so‘z sohasidagi iqtidori
bilan ham ajralib turganlar. Bu qabilalaming eng asosiy xazinasi madhiyalar bo‘lib, kelgusida jamlangan
Rigvedalaming asosida ana shu madhiyalar yotgan edi”.17 Ariylaming boshqa o‘lkalardan Hindistonga
kirgani to‘g‘risida boshqa fikrlar ham bor, ammo ko‘pchilik rus va yevropa sharqshunoslari ariylar
dunyoning ko‘p tomonlariga 0 ‘rta Osiyodan tarqalganini tasdiqlaydilar. “Avesto” va “Oltun yorug‘”da
Xo‘rmuzd hamda Zervon obrazla- rining birligi ulaming ijodkorlari bir xalq ekanini ko‘rsatuvchi bitta dalil
bo‘lsa, ikkinchisi - Axura Mazda bilan Buddaning, Zardusht bilan
17Еяизаренкоаа Т.Я. “Ригведа” — великое начало индийской литературы и культуры.
“Ригведа” китобида. Москва,’’Наука”, 1989,496-6..
24
tangrilar xoni Xo‘rmuzdning faoliyatidagi o‘xshashliklardir. “Avesto”da Zardusht muhim qonunlar
so'rab, Axura Mazdaga murojaat etadi, Axura Mazda jamiki yer yuziga Zardusht orqali qonunlar beradi.
“Oltun yorug‘”dan yana bir misol keltirish bilan cheklanamiz: Xo'rmuzd, maxayana yo‘l- yo‘riqlari bo‘yicha
yashamaydigan insonlar o‘zlarining qilgan himmatlaridan xursand bo'lishga loyiqmi, deb so‘raganda,
tangrilar Tangrisi Budda shunday yo‘l-yo‘riq ko‘rsatadi: “Qaysi bir jonzot xoh muqaddas maxayana
no‘midagi yo‘l-yo‘riq bo'yicha yurishga qodir bo'lsinlar, xoh yana muqaddas maxayana no'midagi yo‘l-
yo‘riq bo‘yicha yurishga qodir bo‘lmasin(lar), qodir bo‘lganlar (va qodir bo'lmagan) o‘sha aslzodalar o‘g‘li,
aslzodalar qizi kechayu kunduz olti zamonda janub tomonga o‘ng yelkalaridagi to‘nlarini ochib, o‘ng
tizzalari bilan cho‘kkalab, kaftlarmi (bir-biriga) qovushtirib, ko‘p hurmat-ehtirom (bilan) g‘oyat pok sodiq
ko‘ngil bilan, bir maqsad, idrok va his-tuyg‘ular bilan o‘ng tomondagi olamlaming jonzotlari qilgan
himmatli, ezgu ish- lariga, ezgu sa’y-harakatlariga muvofiq xursand bo‘lib, sevinsa, keyin o‘sha aslzodalar
o‘g‘li, aslzodalar qizi hisobsiz, tengi yo‘q himmatli, ezgu ishlarini qiladi” (III 12b- 13 a). “Rigveda” va
“Avesto”ning qarindoshligi masalasi. Faqat “Oltun yorug‘” bilan “Avesto” o‘rtasida qarindoshlik aloqalari
bor bo‘lib qolmay, balki “Rigveda” bilan “Avesto” o‘rtasida ham qarindoshlik aloqalari mavjud. Bu
masalani dalillashda olimlar, tarixiy aloqalardan tashqari, lingvistik omillarga ham tayanadilar.
Mutaxassislaming fikricha, “Rigveda” bilan “Avesto” tilining bir-biriga yaqinligi (ayniqsa, “Rigveda”dagi
mandal va “Avesto”dagi gohlar) shu darajadaki, ba’zan ikkala yozma manbadagi matn bir arxaik matnning
ikki variantiga o‘xshab ko‘rinadi, faqat tovushlar mosligi qoidalarida farq bor, xolos. Ana shu yaqinlik tufayli
ham ayrim olimlar o‘tgan asming boshlarida “Avesto”dagi ayrim she’riy parchalami “Rigveda” tiliga taijima
qildilar. Shunda ma’lum bo‘ldiki, “Avesto” tili bilan vedalar tili o‘rtasida qatta farqbo‘lmagan
(yelizarenkova T.Ya. Yuqoridagi asar, 437-bet). Vedalar tili qadimgi hind eposlari va mumtoz sanskrit
she’riyati tilidan ko‘ra, “Avesto” tiliga yaqinligi bilan sharqshunoslami hayratga soldi. Har ikkala
manbaning matnlari o‘rtasidagi yana bir yaqinlik poetik nutqdadir. Ikkalasidagi mifologik meros ham
birdir- ikkalasi ham ariylar mifologiyasidan oziqlangan. Diniy tizim esa “Avesto” va “Rigveda”da farqli
bo‘lgani uchun har ikkalasida ham bu tizim o‘z yo‘lidan ketib,
25
rivojlandi. Til va mifologik merosning har ikkala manbada birligi ayrim so‘zlaming ma’no va vazifa
jihatidan birligida ma’lum bo'ladi: “Rigveda”da - deva - “Avesto” da daeva sifatida talaffuz qilinib, bi-
rmchisida “xudolar”ma’nosini, “Avesto”da “iblislar”ma’nosini bildira- di. “Avesto”da ahura so‘zi “Rigveda”
va “Oltun yorug‘”da asura\ asuri deb aytiladi va birinchisida xudolar (masalan, Mitra, Varuna kabi)ning
epiteti vazifasida, “Rigveda” va ’’Oltun yorug‘”da iblislar ma’nosida ish- latiladi. “Rigveda” bilan
“Avesto”ning mifologik qahramonlari o‘rtasidagi umumiylik shuni ko‘rsatadiki, ismlaming lingvistik
jihatdan birligi, qolaversa, har ikkalasida vazifa syujet jihatidan birligi ular o‘rtasidagi qa- rindoshlik
aloqalarini yana bir marta tasdiqlaydi. “Rigveda”, “Oltun yorug‘” va “Avesto” turli diniy tizimga mansub,
bo‘Isa ham, ular uchun umumiy bo‘lgan kultlar bor. Jumladan, olov kulti “Rigveda” bilan “Avesto”da
zaminda qurbonlik kuydirishni, osmondagi quyosh va boshqa samoviy ilohlarga oid hamma xususiyatlami
o‘z ichiga oladi; yoki muqaddas о ‘simliklar kulti to‘g‘risida ma’lumot berilgan- da, har ikkala manbada ham
bu o'simliklardan boqiy umr ato qiladigan ichimlik tayyorlanishi to‘g‘risida so‘z ketadi. Shuningdek, har
ikkala manbada madhiya-ibodatlar ham umumiy mazmunga ega. Har uchala manba - “Rigveda”, “Oltun
yorug1” va “Avesto”ning obrazlar tizimidagi birlik shuni ko‘rsatadiki, ular bir ildizdan paydo bo‘lgan.
Yuqorida ta’kidlanganiday, miloddan oldingi II ming yillikdan awal Amudaryo va Sirdaryo oralig‘idan
ко‘chib borgan ariy qabilalari- ning og‘zaki ijodi har uchala adabiy yodgorlik yaratilishiga asos bo‘lgan edi.
“Avesto” qismlari. Gohlar. “Gohlar” (yoki “Gotlar” deb ham yu- ritiladi) dafitari, yuqorida aytganimizday,
“Avesto”ning birinchi qismi bo‘lib, beshta qo‘shiqdan iborat. Qo‘shiqlarda, asosan, Zardusht Axura
Mazdani (ya’ni Xo‘rmuzdni) sharaflab, unga hamdlar aytadi, uning sifat- larini bayon etadi. Zardusht Axura
Mazdani Ashah, ya’ni Haqiqat degan nom bilan ataydi18. Gohlarda Axura Mazdaga murojaat etish va uni
sha- raflash barobarida, Axura Mazda hamma narsani bilguvchidir, o‘tmishda
18 Axura - qadimgi sanskrit tilidagi asura so "zidan bo'lib, devlar nomini ifodalagan. “Oltun
yorug‘”da ham shu ma’noda ifodalagan. Asura Sharq mifologiyasiga o'tgach, Yaratuvchi, Xudo ma’nolarini
ifodalaydigan bo‘ldi. “Avesto”da Ahura buyuk, sarvar ma’nolarini ifodalaydi. Sharq xalqlari keyinchalik
Axura ismiga Mazda so'zini qo‘shib aytadigan bo'ldilar. Ma’nosi - “hushyor”, “dono”, “ogoh” demakdir.
26
insonlar qanday qabih ishlar qilganini va kelajakda insonlar nimalar qi- lishlarini Axura Mazda bilib
turadi. Shuningdek, Zardusht Axura Maz- dani yagona adolatpesha hakam deb talcfcn qiladi. Axura
Mazdaning kalomi muqaddas. Shu bois u “hushyorlar”ga - ezgu niyatli insonlarga qarata shunday murojaat
qiladi: “Quloqlaringiz bilan puxta eshitingiz eng ezgu kalomlarni va yorug ‘ niyat bilan - xoh er, xoh ayol -
har biringiz nazar tashlangiz, to buyuk hodisa ro‘y bermasdan va oimlarimiz so‘nggi manzilgayetmasdan
ikki yo‘ldan birini o‘zingizga ixtiyor etingiz-da, bu kalomlarni o‘zgalarga ham yetkazingiz!” ( “Avesto”. Asqar
Mahkam tarjimasi, 2000. 13-b; bundan keyingi misollar ham shu nashrdan olinib, kitobning sahifasi ко
‘rsatiladi, xolos.) Muqaddas kalomlarni boshqalarga yetkazuvchilar - bu ham toza ko‘ngilli insonlar- dir,
deb aytiladi “Avesto”da. Gohlarda bayon qilinishicha, Axura Mazdadan oldin ham insoni- yat nimagadir
e’tiqod qilgan. Ammo bu e’tiqodning oqibati insoniyatni yaxshilikka emas, balki yovuzlikka undagan,
insoniyat o‘sha e’tiqoddan faqat kazzob va xudbinlikni orttirdi, insoniyat “qabih niyatga qarindosh” bo'ldi,
Insonning bu holatga tushishini Axura Mazda yomon tarbiyachi- ga bog‘laydi: “Yomon tarbiyachi o‘z ta’limi
bilan ilohiy so‘zlami teskari qiladi va tiriklik idrokini xarob aylaydi” (14-b). Mazda haqiqatan hushyor,
donishmand, insoniyatga bergan o‘giti va ta’limoti bilan jamiyatni o'zgartirishga undadi. Zardusht uning
maq- sadlarini amalga oshirishda vositachi. “0 ‘zgalami yaxshilikka olib bor- gan kimsalargagina yaxshilik
nasib etadi” (14-bet), deb Axura Mazda o‘zining a’molini e’lon qildi. “Oltun yorug4” va “Avesto”da Abadiy
zamon tushunchasi. Abadiy zamon tushunchasi Sharq xalqlarining qadimgi yozma diniy- falsafiy
matnlarida tizimli holda mavjud. Bu diniy-falsafiy tizimgako‘ra, hamma jamiki yaratilgan narsalar,
shuningdek, jonzotlar, hayot, xullas, ruhiy, ma’naviy mavjudotlar ham abadiy borliq sifatida toabad
mavjud. Shu- merlaming “Gilgamish” dostonida Enkidu insonni o‘lmaydigan, abadiy hayot bag‘ishlaydigan
ichimlik suvini izlagani ma’lum. “Oltun yorug”’ dostonida ham uch zamon - o'tgan, hozirgi va kelasi zamon
hamda bo‘lgan, bo‘layotgan va bo‘lajak yaxshi-yomon ishlar haqida so‘z ke- tadi (III 7b va boshqa qismlar).
“Avesto”ning Gohlar qismidagi abadiy zamon tushunchasi ham ayni yuqoridagi manbalarda istifoda
etilgani- day manoda qo‘llangan. Zardusht Axura Mazdaga: “Sendan o‘zga hech
27
kim baxsh etolmaydigan boqiy tiriklikni nasib ayla. Bu armonli tiriklik haqida Olam Shahriyoridan
bashorat bo‘lgandi” (19-bet), deya iltijo qil- ganda, Axura Mazdaning tanho Xudo kabi qudratini e’tirof
ham etyapti. Zardusht buyuk faylasuf sifatida olamning yaratilishi haqida bilim berish, olam haqidagi
tasawur-tushunchalarini kengaytirish uchun Axura Mazdadan madad so‘raydi. Borliqning paydo bo‘lishi,
uni kim yaratgani, Koinotning tuzilishi, shaklu shamoyili ham Zardushtning e’tiboridan chetda emas.
Borliqning Yaratuvchisi va Haqiqatning otasi kimligini, zaminni kim yaratganini, tabiat hodisalariga,
yomg‘iru qorlaming yer yuziga shiddat bilan yog‘ilishini, xullas, yaratilish va harakatning paydo bo‘lishini
Zardusht bilishni istaydi. Bu - Zardushtning ibtidoiy qarashla- ridan paydo bo‘lgan tasavvurlari emas, balki
olamni ilmiy bilishga inti- lishining mahsuli sifatida qarashni talab etadi. Gohlaming diqqatga sazovor
tomoni shuki, Axura Mazdaning ta’limoti, yo‘l-yo‘riqlari, o‘gitlari orqali Zardusht insoniyatning komil
bo‘lishlarini istaydi. Mazdu unga, bir-biriga hamqadam bo‘lgan inson bolalariga “ilohiy ta’limot gavhari”ni
- Axura Mazdaning ta’limotini yetkazishga jahd aylagin, deya topshiriq beradi. Gohlarda ruh olami ham
bor, moddiy olam ham bor. Bu olamning yo‘llarida Kavayga (Kavayyoki Kay—Kayoniy podshohlarining
unvoni) ishonganlar - aqldan ozgan toifadir. Unday zotlar Zardushtni xushnud qila olmaydi, chunki ular bu
olamda yashashdan maqsadlarini ruh olami- dan, ya’ni ma’naviy olamdan emas, balki moddiy olamning
chuqurlikla- ri, so'qmoq va puchmoqlaridan izlaydilar. Gohlaming nihoyasida Zardusht erkagu ayollami
hushyorlikka, olamning soxtaliklariga uchmaslikka, to‘g‘ri yashashga chaqiradi. Uning aytishicha, duruj -
dev firibgar, aldamchidir. Erkagu ayol devning olg‘a yurishiga, ulaming ichiga kirib olishlariga yo‘l
qo‘ymasliklari lozim. Dev rostlikni va to‘g‘rilikni tubanlikka uloqtiradi, insonlami ham tuban- likka
boshlaydi va tiriklik olamini oyoqi osti qiladi. Zardusht inson tabi- atiga xos mehr-muhabbatni ulug‘laydi,
insonlar doimo bir-birlarini qay- noq muhabbat bilan sevisinlar, deya o‘git beradi. Devlaming yo‘rig‘iga
yuradiganlar qabihlik, qalloblikka mubtalo bo'ladilar, shikast topadilar, deb ogohlantiradi Zardusht. Y
olg‘onchilik - rostlikning bo‘ynidagi o‘lim zanjiri chil-chil sinib bitishini istaydi. Yasna. “Yasna” daftari
Ashah-Haqiqatga hamdu sano, unga olqish- lar bildirish, duolar, olovni qo‘riqlaydigan iloh Ozami, din
peshvolarini
28
va boshqa ilohlami, borliqni ulug‘lash bilan boshlanadi. “Avesto”ning shiori - ezgu fikr, ezgu so ‘z va
ezgu amal ham aynan Yasna qismida olqishlanadi. Zardusht ezguliklaming bu uch turini olqishlab: “Barcha
yomon fikr, yomon so‘z va yomon amaldan yuz buraman” (34-bet) deb maqsadini bayon qilar ekan,
o‘zining mazdoparast, zardushtiy, devlar dushmani va ahuraviy ekanini o‘mi-o‘mi bilan ta’kidlaydi.
Yasnada zardushtiylar ilohlami ulug'lab, ularga olqishlar aytadilar, insonning kundalik hayoti uchun zarur
bo‘lgan yegulik, ichgulik va boshqa narsalami ham ulug‘laydilar, jumladan, suvlar, giyohlar, yaylovlaru
o‘tin-cho‘plar, tog‘larga, shuningdek, adolatga, Zardushtning odilligiga azaliy nurga olqish aytadilar. Ular
Spiytamon Zardushtga alohida izzat- hurmat bajo keltirib, Yasnaning bir necha o‘mida “Ashavan
Spiytamon Zardusht fravashiysini olqishlaymiz” (46-bet), deb madh qilish bilan birga, unga xushnudlik
bo‘lsin deya tilak ham bildiradilar. Bu olqishlar orqali zardushtiylar kundalik faro von hay otni, mehnatni
va o‘zlarining rahnamosi Zardushtni ulug‘laganlar, degan fikrga kelish mumkin. Zotan, Zardusht o‘z
ta’limotini yaratib, ijtimoiy-siyosiy hayotda ilk bor chor- vadom dehqonlaming, hunarmandlaming
manfaatini himoya qildi. Qolaversa, zardushtiylik diniy-falsafiy oqim sifatida hayotga yaqin bo‘lib,
insoniyatga faqat pand-nasihat qilish bilan cheklanib qolmasdan, kundalik turmushning farovon bo‘lishiga
ham yo‘l ko‘rsatdi. Shu bois ham bu diniy-falsafiy oqimlami targ‘ib qiladigan yozma asarlar uzoq asrlar
davomida paydo bo‘ldi, xalqning qarashlari, udumlari, aqidalari bu matn- laming yozma asar sifatida paydo
bo‘lishida tayanch vazifani bajardi. Jamshid haqidagi afsona. Yasnada olqish va hamdu sanolardan so‘ng
Jamshid haqidagi afsona keladi. Astumand olamida yashovchi insonlar orasidan Yima (Jamshid)ning otasi
Vayvanghon havm degan o‘simlikni siqib, undan suvini oladi. Buning evaziga farzandi Yima dun- yoga
keladi. Yima Jam, Jamshid deb ham yuritiladi. Afsonada aytilis- hicha, Jamshid yaxshi suruvlar egasi,
odamlar orasida eng e’tiborlisi, nihoyatda go‘zal bo‘lib yetiladi. Jamshid hukmronligi davrida odamzod
ham, boshqa jonzotlar ham abadiy yashaydigan, o‘t-o‘lanlar, daraxtlar ham qurimaydigan bo‘Idi, inson va
hayvonlar uchun yemish mo‘l-ko‘l edi. Jamshid hukmronligi paytida na qish, na jazirama issiq, na keksalik,
na o‘lim, na devlar bor edi. Ota va o‘g‘il bir-biriga o‘n besh yashar yi- gitchaday ko‘rinardi.
29
Shundan keyin Vayvanghon havm o‘sim!igi suvidan Otbiyn degan odam ichdi va Faridun o‘sha
odamdan tug‘ildi. Faridun Aji dahokni mag‘lub qilgan qahramondir. Uchinchi bo‘lib o‘sha o‘simlik suvini
Som xonadonidan Atrat degan odam ichgan edi, undan Gershasp tug‘ildi. Gershasp esa shoxli ajdahoni
o‘ldiradi. Gershasp choshgoh payti temir o‘choqda ajdahoning ko‘ragida ovqat pishirayotgan edi. Issiqlik
ta’siridan ajdaho qattiq qalqib ketadi va o‘choqdagi qaynoq suv to‘kiladi. Garshasp epchillik bilan o‘zini
chetga oladi va ajdahoni o‘ldiradi. To‘rtinchi bo‘lib esa bu o‘simlik suvidan Purushaspa degan odam ichdi
va undan mazdo- parastlik dinining asoschisi Zardusht tug‘ildi. 0 ‘simlik kulti afsonaviy epik ruhni paydo
qildi. Bu shunchaki afsona emas, balki “Avesto”ning badiiy asar sifatida paydo bo‘lishi uchun istifoda
etilgan detallardan biridir. Vayvanghon o‘simligi suvi mifologik mazmunga ega bo‘lgani uchun muqaddas
tushunchalami va qarashni ifodalaydi. 0 ‘simlik suvi onalik urug‘ining ibtidosi vazifasini bajaradi. Yasnaning
diqqatni jalb qiladigan jihatlaridan yana biri shuki, din peshvolari Zardusht singari timsolga ega bo‘lib,
alqov va hamdu sano ay- tadilar. Jumladan, Yasnada buyuk din arboblaridan Zavt timsoli bor. U havm
o‘simligini ta’rif-tavsif qilar ekan, u ham “Avesto”ning butun mo- hiyatini tashkil qilgan beshta xususiyat
haqida
so‘zlaydi:
“Besh
narsaga
bog‘langanman.Beshnarsadanchekinganman.£zgw/jfo-
ga&og7angcmmaw, Yovuz fikrdan chekinganman. Ezgu kalomga bog'langanman. Yovuz ka- lomdan
chekinganman. Ezgu amalga bog'langanman. Yovuz fikrdan che- kinganman. Bo 'yinsunguvchiga bog
langanman. Bo‘yin toblaguvchidan chekinganman. Ashah- Haqiqatga bog'langanman. Durujdan
chekinganman” (54-bet). Zavt obrazidan tashqari, Rospiy timsoli ham din peshvolari obrazlaridan biri
bo‘lib, xuddi Zavt singari vazifa bajaradi - o‘limni uzoq- lashtiradigan havm o‘simligini “ildizlaring, tanang
va shoxlaring bilan xush bo‘l”, deya duo qiladi. Havm o‘simligi olqovi va hamdu sanosi Yasna qismida ko‘p
o‘rin egallaydi. Birgina havm o‘simligi timsolida “Avesto” inson va tabiat o‘rtasidagi qadimiy tasawurlami
gavdalantiradi. Zardusht havmni ol- qishlab, uning haqqoniyligini, darmonbaxshligini madh qilish barobari-
da, badkirdorlami yo‘q qilish uchun undan madad so‘raydi. Zardusht havmdan quyidagilarni muruvvat
bilan ato qilishni so‘raydi: birinchisi - havm insoniyatga munavvar jannat ato qilsin, ik- kinchisi - Zardushtga
salomatlik baxsh etsin, uchinchisi - Zardushtga
30
uzoq umr ato qilsin, to‘rtinchisi - Zardushtning murodi hosil bo‘lib, yer yuziga jasorat va shod-
xurramlik bilan oyoq qo‘ysin, beshinchisi - Zardusht janggu jadallarga, ig‘vo, fitnalarga barham bersin,
oltinchisi - g‘oratgar, yo‘lto‘sar, qaroqchilar va bo‘rilar tajovuzidan har doim ogoh qilsin {52-bet). Zavt
timsolida ham komil insonga xos alomatlami, yer yuziga faqat shodmonlik va farovonlik olib keladigan
zotni ko‘ramiz. Zavt bunday maqsadlami amalga oshirishda mazdoparastlikka tayanadi va uni asosiy qurol
qilib oladi. Uning shiori - mazdoparast, zardushtiy bo‘lishni istay- di, ezgu niyat bilan fikr qilmoqni, ezgu
so‘z bilan so'zlamoqni, ezgu amal bilan ish qilmoqqa rozi. U jang-jadallami, umsh aslahalarini bartaraf qilib,
insonlar o‘rtasida qarindoshlik rishtalarini payvand qilmoqqa farmon beradigan mazdoparastlik diniga
ishonadi va h. Xullas, “Avesto”ning asosiy shiori bo‘lgan fikrda, so‘zda va ishda ezgulik ayon bo‘lib turadi.
“Yasna”ning bir necha boblarida suvga madhiya aytiladi. Bir 0‘rinda Zardusht tomonidan suvga madhiya
aytilsa, boshqa o'rinlarda suv din arboblari tomonidan olqishlanadi. Jumladan, din arboblaridan Rospiy
suvlarga hamdu sano aytar ekan (68-hot), suvga nafaqat moddiy, ayni paytda ruhiy ma’no yuklaydi: “Ey
suvlar! Sizlar yaxshilik bilan ravonasiz, xilqatni yuvib, pok etasiz va ikki jahon saodatiga sazo- vorsiz. Biz
sizlami e’zozlaymiz. Sizlami, ey yaxshi suvlar, xushnudlik bag‘ishlaguvchi Axura Mazda in’om aylagan ismlar
bilan olqish etamiz. 0 ‘sha nomlar vositasida sizlami madh etamiz. 0 ‘sha ismlar vositasida sizlardan do‘stlik
orzusidamiz” (98-bet). Bu parchadan ko‘rinib turib- diki, suv poklik timsoli sifatida yaratilgan jamiki
narsalami poklovchi vosita va shu bois ham har qancha olqishlarga sazovordir. Vandidod. “Vandidod”
daftari “Devlami uzoqlashtimvchi qonun” yoki “Devlarga qarshi nizom” ma’nosini ifodalaydi. “Vandidod”
ibtido- sida Zardusht Axura Mazdadan, mendan boshqa yana kimlardan hol- ahvol so‘rading, Ahura va
Zardusht dinini kimga oshkor qilding, deb so‘raydi. Axura Mazda Zardushtning savoliga javob berar ekan,
quyosh yuzli, go‘zal qiyofali Jamdan hol-ahvol so‘rab, Zardusht dinini unga oshkor qilganini aytadi. Jam
(Jamshid) - Zardushtdan keyin turadigan ikkinchi shaxs. Zardusht yer yuzida mazdakiylikni yoyuvchi
birinchi zot bo‘Isa, Jam zamin- ga farovonlik olib kelgan ilk podshoh, yer yuzidagi jamiki insoniyat va
jonzotlaming homiysidir.
31
Axura Mazda bilan Jam o'rtasidagi suhbat “Yasna”dagi Jam haqidagi afsonaning davomidir. Jam -
zardushtiylikni targ‘ib qiluvchi emas, balki Axura Mazdaning amriga ko‘ra, yer yuzining podshohi bo‘lishni
afzal biladi. U Axura Mazdaga shunday va’da beradi: “Men sening ja- honingga kenglik baxsh etaman. Men
sening jahoningni ardoqlayman. Jahon ahliga peshvo va asraguvchi bo‘laman. Mening saltanatimda na
sovuq bod, na issiq bod, na kasallik va na o‘lim bo‘ladi” (109-bet). “Yasna”dagi Jam afsonasi bayoni
“Vendidod”da uzluksiz, izchil davom etadi. Voqealar davomida yer yuziga hayvonot va parrandalar,
insonlar sig‘may qolganidan Axura Mazda Jamni ogoh etganda, Jam za- minning janub tomoniga havo
purkab, yer yuzini qamchi bilan savaladi. U Axura Mazdadan “shafqat nurlarini zamin uzra yog‘dir,
kengliklar ato ayla”, deya iltijo qiladi. Zamin kengayib, hayvonlar va insonlar maskan qiladigan joylar paydo
bo‘ladi. Ammo “o‘shanda Jam saltanatiga olti yuz zimiston bostirib keldi. yer yuzi suruvlar, tevalar uyuri,
odamlar, itlar, parrandayu darrandalar va kuydirguvchi qizil olovlarga to‘lib ketdi. Suruvlar, tevalar uyuri
va odamlar yer yuziga sig‘may qolishdi” (109- bet). Yana yer yuzi torlik qilib qolgach, Axura Mazdaning
amri bilan Jam, yana ilgarigiday, zaminni kengaytiraveradi va bu bir necha marta davom etdi. Ammo yer
yuziga o‘lat singari qahraton qish kelishi haqida Axura Mazda Jamni ogohlantiradi va yer ostiga bino qurib,
qo‘ylar, tuyalar, odamlar, itlar, parrandalar va kuydiruvchi qizil olov urug‘larini u yerga olib borishni amr
etadi. Axura Mazda insonlar, hayvonlar, o'simliklar, mevali daraxtlar yo‘q bo‘lib ketmasligi uchun juft-juft
qilib, o‘sha yer osti binosiga olib kirishni buyuradi. Zotan, Axura Mazda - ezgulik, faro- vonlik, yaxshilik
xudosi, yer yuziga ezgulik Axura Mazda orqali kelgan. Shuningdek, Axura Mazda yaratuvchi iloh sifatida
mehnatni, obo- donchilikni kashf qildi. Insonlar quruq tuproqni yumshatganlaridek, Axura Mazda Jamga
yemi tovoni bilan ezg‘ilab, qo‘llari bilan shudgor qilishni o‘rgatadi. Axura Mazda nimaiki amr etgan bo‘lsa,
Jam hamma- sini bajarib, yer yuzidagi hayotni yer ostida ham Ьафо qilgan binolarda davom ettiradi. Shu
o‘rinda “Avesto”dagi qahraton qish afsonasi Shumer mix- xatlarida saqlanib qolgan To‘fon voqeasini,
Musoning “Ibtido” va Rabg‘uziyning “Qisasi Rabg‘uziy” kitoblaridagi To‘fon afsonasini yod- ga solishini
ta’kidlashimiz lozim. Nuh payg‘ambar ham, To‘fon bosh
32
lanishidan oldin, xuddi Jam singari, hamma o‘simliklar, hayvonlar va qushlaming juftidan kemaga
olib kiradi va To'fondan so'ng yer yuzida bayotning davom etishiga sababchi bo‘ladi. Zotan, To‘fon
afsonasini ilk bor yozma ravishda saqlab qolgan Bibliyaning Eski va Yangi Ahd kitob- lari voqealari bu
davrda Markaziy Osiyoning turli hududlariga yoyilgan edi. Vandidod - insoniyat faqat farovon yashashi
uchun yaratilgan zot ekanligidan, yaratilgan hamma narsalar insoniyatning farog‘ati uchun atalgan
ekanligidan xabar beradi. Inson baxtiyor yashaydigan baxtiyor 0‘lkalaming bir qanchasi haqida Axura
Mazda Zardushtga aytadi. Bu 0‘lkalaming birinchisi - “qo‘lda pokiza o‘tin, havoncha, yangi sog‘ilgan •ut
tutgan” zamindir. Ikkinchisi - shunday o‘lkada “sigir galasi yaxshi parvarish qilinadi, xo‘raki tevalar farovon,
yaxshi itlaming rizqi serob, uy bekasi baxtiyor, farzand shodmon. Hamisha olov gurillab turadi” (112- bet).
Shu tariqa insonning baxtiyor yashashi uchun asos sifatida yana uch turli zamin haqida aytiladi. Birinchisi,
bug‘doy ekilgan, suv chiqarilgan va daraxt ko‘karib turgan, sug‘oriladigan va shudgor qilingan zamin;
ikkinchisi, qo‘ylar va tuyalar ko‘p parvarish qilinadigan zamin; uchinchisi, eernasl qo'ylar va tevalar
yashaydigan zamindir. Markaziy Osiyo chorvachiligida transport vositasida foydalaniladi- gan tuyachilikka
alohida e’tibor berilayotgani o‘sha davrda hududning iqtisodiy hayotini rivojlantirgan omillarni ham
ko‘rsatadi. Ana shu beshta fazilatning aksi - g‘am-g‘ussaga giriftor bo'lgan besh maskan haqida ham
alohida bayon qilinadi. Insoniyatga tamomila befoyda, shu bilan birga, zardushtiylar e’tiqodiga tamomila
zid bo‘lgan maskanlar quyida- gilardir: birinchisi, mifologik tog‘ Arzivar - do'zaxdan chiqqan devlar
yig'iladigan maskan; ikkinchisi. odamlar va itlaming jasadlari tuproq- qa ko‘miladigan joylar; uchinchisi,
odamlaming jasadlari qalashtirib ko‘miladigan daxmalar; to ‘rtinchisi, Axrimandan yaralgan maxluqlar in
qurgan makon; beshinchisi, g‘uborli ko‘chada o‘ldirilgan to‘g‘ri odam ortidan xotini va farzandlari ohu
fig‘on chekib borayotgan joydir. Za- minni bulg‘agani uchun insonga beriladigan jazo, turmush tarzi
haqidagi qonun-qoidalar “Vendidod”ning muhim qismlaridandir. Axura Mazdaning yaxshi va yomon
maskanlarga bergan bu bahosi ostida faqat real hayot hodisalarini ko'ramiz. Ayrim timsollar mifologik
mazmun kasb etsa ham, real voqyelikka va real borliqqa boglangan.
33
0 ‘z navbatida zaminning baxtiyorligi ma’lum bir insonga, eng mu- himi, ongli hayot kechiradigan
insonga bog‘liq. Zaminni hamma inson ham baxtiyor qila olmaydi. Mehnatkash, yerga mehr qo‘ygan
insongi- na baxtiyor qila oladi. Zardusht “Zaminni hammadan ko‘p kim baxtiyor qila oladi?” degan savolga
Axura Mazda shunday javob beradi:
“U hammadan ko‘p bug‘doy, giyoh va mevali daraxtlar ekkan zot- dir. U quruq yerlarga suv
chiqargan va suvli yerlami shudgor qilgan zotdir. Uzoq zamon ekilmagan va omoch tegmagan zamin
baxtsizdir. U omochni orzu qiladi. Bunday zamin balog‘at pallasiga kirgan so- hibjamol qizdir. Bu qiz farzand
ko‘rish va yaxshi yostiqdoshga intiq- dir. Kimda-kim zaminni chap qo‘li bilan, o‘ng qo‘li va chap qo‘li bilan
shudgor qilsa, zamin unga farovonlik baxsh etadi. U go‘zal va pokiza qizga o‘xshaydi. Bu qiz er xonadoniga
kirib borib, o‘z to'shagida halol yostqdoshiga farzandlar tug‘ib beradi. Zamin ham mo‘l-ko‘l mevalarini
in’om etadi. Kimda-kim zaminni chap va o‘ng qo‘li bilan, o‘ng va chap qo‘li bilan shudgor qilsa, zamin unga
shunday deydi: - Ey mard! Ey meni chap va o‘ng qo‘li bilan shudgor qilgan zot! Odamlar hamisha bu yerga
keladilar va non so'raydilar. Men bu yerda hosilga kiraman, sen uchun har turli xo‘rak va mo‘l-ko‘l bug'doy
yetishtiraman”(714-115-b.). Nafaqat farovonlik va iqtisodiy rivojlanish, balki eng qadimgi ag- rotexnika
qoidalari ham bu parchada o‘z ifodasini topgan. Bu parcha- ni qadimgi xalq og‘zaki ijodidagi mehnat
qo‘shiqlarining bir namuna- si deb aytish mumkin. Mehnatga ezgu munosabatning mahsuli ilk xalq
qo‘shiqlari namunasini yuzaga keltirdi. Insonning ezgu va yovuz tabiati albatta mehnatga munosabatida
ko‘rinadi. Insonning yovuz tabiati, shubhasiz, uni halol mehnatdan uzoqlashtiradi, yemi qarovsiz
qoldirishga olib keladi. Shunday kimsalarga qarata zamin shunday deydi: “Sen begonalar eshigi oidida non
istovc- hilar bilan birga bo‘lursen. Ko‘zlaring yo‘l ko'radi. Ular seni eshigi os- tonasidan haydab yuboradilar”
(115-bet). Insonning chinakam qiyofasi, hayotiy hodisalar, real voqealar tasviri yuqoridagi har ikki
parchada o‘z ifodasini topgan. Yashtlar. Axura Mazda qasidasi. “Yashtlar” to‘rtinchi daftami tashkil etadi.
Bu daftar Axura Mazda qasidasi bilan boshlanadi. Zardusht va Axura Mazda o‘rtasidagi savol-javobdan
ayon bo'lishicha, Axura Mazdaning ko‘p ismlari bor. Bu ismlar albatta, uning ma’lum
34
bir qirralari bilan bog‘langan va uning faoliyatiga mos tarzda tanlangan: So ‘rovchi, Matlub, Qudrat,
Haqiqat, Ezgulik, Aql, Ta’limot, Muallim, Avliyo, Muqaddas, Ahur, Qudratli, va h. Axura Mazdaning yana
boshqa iimlari mazkur qasidada keltirilgan. Uning mazkur ismlariga izoh tari- qasida, uning tanholigini, har
narsaga qodirligini ko‘rsatish maqsadida keltirilgan ismlami Zardusht yoyishiga da’vat qiladi. Zotan, Axura
Mazdaning hammadan yuksakligini, uning najotkor ekanini, g‘animlami va Ins-jinslami mahv aylaydigan
ekanini Zardusht biladi. Axura Mazdaning muqaddas ismi hamma tabarruk ibodat kalomlaridan ham
qudratli va hu- Zurbaxshdir. Shu bois ham uning ismi har qancha hamdu sanoga loyiq. Zardusht Axura
Mazdani quyidagicha madh qiladi: Sanolar ayturman asli sanoga, Sanolar ayturman duolar haqqi, Sanolar
ayturman shiddat, qudratga, Axura Mazdaga, saxovatkorga (168-bet). Zardushtning bu hamdu sanosi
Axura Mazdaga aytilgan jamiki ol- qishlaming xotimasiday jaranglaydi. Ardvisura Anahita qasidasi ham
o‘ziga xos bo‘lib, suv va hosil- dorlik ma’budasi Ardvi (“qudratli”) va Anahita (“g‘uborsiz, pokiza”)
ismlaridan tashkil topgan. Qasida Axura Mazdaning Zardushtga, Ardvisura Anahitani sharaflagin, deb
qilgan murojaatidan, uning qudrati tavsifidan, unga keltirilgan qurbonliklar bayonidan, Axura Mazdaning
Ardvisura Anahitaga bergan ta’rifidan iborat. Bu qasidada Ardvisura Anahitaning mubolag‘ali tasviri
diqqatga sazovor: Qunduz po ‘ stin kiygandir u, Ardvisura Anahita, Uch yuz qunduz terisidan Tikilgandir
qachonlardir. Boqqan ko‘zni tindiruvchi Oltin, kumush tusda porlar uning mo‘ynasi. Quyosh ma’budi,
yaylovlar sohibi Mitra qasidasida adolat va adolatsizlik, sadoqat va xiyonat, e’tiqod va e’tiqodsizlikning bu
hayotda sodir bo‘lishi va Mitra bu hayotdagi har qanday illatlarga qarshi ayov- siz kurashchi etib
tasvirlanadi. “Uni hech kim aldayolmaydi, hech kim yo‘ldan chalg‘itolmaydi”, deyiladi daftarda. Mitraning
tamoyili shunday: kazzoblami, lafzsizlami, xiyonatkorlami kechirmaydi. Uning uchun chinakam zotlar bor:
35
Ul so‘zida sobitlami, Lafzi halol kimslami Falokatdan saqlagaydir, Halokatdan saqlagaydir (186-bet).
Mitra-jasoratliligi, o‘z ahdiga sodiqligi bilan ajralib turadi. U dev- laming kallasini majaqlashga, e’tiqodsiz,
ahdida turmaydiganlami ja- zolashga qodir, yolg‘onchi, subutsizlarga shafqatsiz, afsungarlarni yo‘q qilib
tashlaydi. Mitraga sig‘inganlaming mamlakati darvozalarini mus- tahkam qiladi, odamlaming hayoti
farovon bo‘lishini ta’minlaydi, ularga suruvlar in’om qiladi, u yaxshilarga - yaxshi, yomonlarga - yomon.
Kazzoblami bor narsasidan mahrum qiladi. Uni tan olmaganlarga shunday g‘azabini sochadiki, ulaming
yaylovlari g‘azabga to‘lib-toshadi. Uni tan olganlarga esa zarracha zarar yetkazmaydi. Mitra yetib borgan
mamlakatlaming vodiylari va yaylovlari podaga to'ladi, odamlaru joni- vorlar o‘sha mamlakatda emin-erkin
yashaydi. U cheksiz qudrat sohibi, ulugVor ilohdir. Shu bois: Biz Mitrani e’zozlaymiz, Biz Mitrani
e’zozlaymiz, Qachon borar esa ellar, yurtlar sariga, Qachon qoim bo‘lsa mulku mamolik aro, Biz Mitrani
e’zozlaymiz. Urush va G‘oliblik ilohi Vartragnaga bag‘ishlangan qasida ham bor. Vartragna Zardusht
qoshida o‘n marta paydo bo'ladi va har safar paydo bo‘lganda, boshqa-boshqa qiyofada zohir bo‘ladi:
shamol qiyofasida, oltin shoxli novvos, oppoq uchqur tulpor, bo‘ron singari nortuya, qo- bon, o‘n besh
yoshli yigitcha, mifologik Varagni qush, tog1 qo‘chqori qiyofasida, yovvoyi echki va nihoyat, ajoyib er yigit
qiyofasida. Har bir qiyofaga kirganda, u qudratli bo‘ladi, uni hech kim o‘ldirolmaydi. Bu daftarda yana
saxovatli taqdir va baxt ma’budasi Asha qasidasi, baxt va qudrat sohibi Huvamoga bag‘ishlangan qasida
ham bor. Visparad. Vispirad - beshinchi daftar, 24 bobdan iborat. Asosan, jamiki olam peshvolarini madh
qiladi. Ayrim o‘rinlarda Zavt va Raspiy birgalikda olqish aytsalar, ayrim o‘rinlarda yo Zavt yoki Raspiy olam
peshvolariga olqish aytadilar. Bu dafitaming umumiy mohiyati, butun olam Xudoniki degan ta’limotni ilgari
surishdan iborat. “Kichik Avesto” yoki “Xurda Avesto” oltinchi daftar deb yuritila- di. Bu daftar
“Avesto”ning umumiy mundarijasini ifodalaydi va bugungi
36
,,Avesto”ning bo‘limlaridan biri. “Kichik Avesto” asosan, zardushtiylar- ning kunduzgi toat-
ibodatlari, duo va alqovlaridan tashkil topgan. Jumladan, dastlabki uch alqov Axura Mazdaning Ashah -
Haqiqat ekani, olam Hukmdori ekani, Haqiqat nurlari ostida eng go‘zal amallami bajaruvc- hilardan ogoh
ekani haqida bo‘lib, darvishlami asrash uchun Zardushtni tftnlaganini aytadi. “Belbog1 bog‘lamoq duosi”
qismida Pozand degan din irboblaridan biri Mazdaga hamdu sano aytadi va gunohlari uchun tav- ba qiladi.
U Axura Mazdaga shod-xurramlik va Axrimanga mag‘lubiyat tUaydi. Axuraning hamma xohishi bajo
bo‘lishini istaydi. “Avesto”ning ••osiy shioriga ishonishini bayon etadi. Bu shior quyidagilardir: “Men ezgu
andisha bilan andisha yuritganga ishonaman. Men ezgu •o'z so‘zlaganga ishonaman. Men ezgu amallining
amaliga ishonaman. Men mazdoparastlik diniga ishonaman, zero u qurol ushlaganga chang •oladi va uni
biryoqlik qiladi; u qon-qardoshlik robitalarini mustahkam- laydi. U shu qadar pok dindirki, hozirgi va
keyingi keladigan dinlar ora- lida eng ulug‘i va eng yaxshisidir. Axuraviy, Zardushtiy din” (298-bet). “Surush
boj” duosi har kuni bomdod mahali, uyqudan turgach o‘qiladigan mashhur mazdoparastlik duolaridandir.
Duoning mazmuni- Pozand gunohlari uchun tavba qiladi, mazdoparast, zardushtiy va devlar dushmani
ekanini ta’kidlaydi, ilohlarga hamdu sano aytadi, Surushni ol- qishlaydi, g‘animlar adovatidan asrashni
Mazda va Zardushtdan so‘raydi vah. Umuman, “Avesto” kitobi Markaziy Osiyo xalqlari hayotining hamma
tomonlarini qamrab olgan.
Savol va topshiriqlar
1. “Avesto”ning paydo bo‘lishiga oid omillar haqida so‘zlang. 2. “Avesto” haqida Beruniy qanday
ma’lumotlami bergan? 3. Zadushtiylik ta’limotining mohiyati haqida so‘zlab bering. 4. “Oltun yorug‘”dagi
va “Avesto”dagi Xo‘rmuzd timsolini qisqacha qiyoslab so‘zlab bering. 5. “Rigveda” va “Avesto” o‘rtasidagi
qarindoshlik aloqalari haqida so‘zlang. 6. Gohlaming mohiyati nimalardan iborat? 7. Yasnaning mohiyati
haqida so‘zlab bering. 8. Vendidodning mohiyati nimalardan iborat? 9. Yashtlaming mohiyati va mazmuni
nimalardan iborat?
Dostları ilə paylaş: |