Falsafa mavzusi va falsafiy bilbimlar mohiyati



Yüklə 26,21 Kb.
tarix30.09.2023
ölçüsü26,21 Kb.
#150672
I-topshiriq Radjabova Maftuna


Falsafa mavzusi va falsafiy bilbimlar mohiyati”.


Reja:
1. Falsafa fanining predmeti.
2. Falsafaning asosiy funksiyalari. Falsafaning sohalari.
3.Falsafaviy bilimlar mohiyati.

Falsafa nazariy jihatdan shakllangan dunyoqarashdir. Falsafaning predmeti - dunyo, inson, ijtimoiy tuzilish haqidagi umumiy nazariy qarashlar tizimi, insonning olamga munosabatining turli shakllarini tushunish.


Falsafiy ta’limotlar u yoki bu tizimni ifodalaydi. Falsafiy tizimlar bir-biridan keskin farq qiladi.
Qayd etilganidek, B. Rassel falsafa predmetini ilohiyot va fan o‘rtasidagi oraliq bilim deb hisoblagan. Ilm-fan singari, falsafa ham hokimiyatga emas, bilimga qaraydi (u an'ana yoki Vahiy hokimiyati). Ilm aniq bilimga, ilohiyot esa dogmaga tegishli. Ularning orasida falsafa sohasi yotadi.
“Falsafiy tizim” nima? Keling, ushbu kontseptsiyani ba'zi misollar bilan ko'rib chiqaylik.
Ha, Vl. Solovyov o'zining falsafiy tizimini "erkin teosofiya" deb atagan. U falsafa nafaqat nazariya, balki hayot masalasiga aylanishi kerak, deb hisoblagan. Falsafa maxsus diniy-axloqiy davlatni tashkil etuvchi shunday bilimdir. Falsafa ilohiy hikmat asosida tanlash erkinligi va donolikni shakllantiradi.
Boshqa rus faylasufi N. Berdyaev o'zining falsafiy tizimini shaxsiyatchilik deb atagan. U falsafa har doim shaxsiy xususiyatni saqlab qoladi, degan fikrni bildirgan. Falsafa qanchalik xilma-xil bo'lmasin, u doimo himoyasizdir. Bu hokimiyat, din va ilm-fan tomonidan bosim ostida. Bu falsafaning "ijtimoiy tartib" uchun ishlamasligi sababli sodir bo'ladi. Buyuk faylasuflar o'z ta'limotlarida ruhning qayta tug'ilishi uchun kurashdilar, falsafa ular uchun najot masalasi edi.
Berdyaev ana shunday mutafakkirlar qatoriga hind faylasuflari, Suqrot, Platon, stoiklar, Gegel, V.Solovyovlar kiradi. O'shanda ham, deb yozgan Berdyaev, faylasuf Xudoga yoki xudolarga murojaat qilganda, faylasufning Xudosi Injildagidan farq qiladi. Falsafa doimo oddiy e'tiqodga, an'anaga qarshi kurashib kelgan. Sokrat bu kurash qurboni bo'ldi. Falsafa har doim o'zini nafaqat donolikka, balki donolikka ham muhabbat deb da'vo qilgan. Faylasuf tahdidli mavjudotdir, chunki u mustaqillikka intiladi. Ular faylasufni erkin mavjudot sifatida tan olishni xohlamaydilar. U o‘zini din, ilohiyot va cherkov hokimiyatining bo‘ysunishidan ozod qilgach, ilmga tobe bo‘lishni talab qilishdi... Lekin falsafa ijtimoiy emas, falsafa shaxsiydir. Personalizm - N. Berdyaevning falsafiy tizimi.
N. Berdyaev va V. Solovyov falsafiy «donolikka muhabbat»ni faqat mantiq va bilimning to'liqligi deb tushunganlar. Falsafa axloqiy barkamollikni, ruhning ichki yaxlitligini shakllantiradi.
Solovyov "falsafa" so'zini insonning ma'naviy yaxlitligiga intilish deb talqin qilgan. Aynan shu ma'noda u tushunchani boshidanoq qo'llagan. Shunday qilib, "falsafa" so'zi uning etimologiyasidan ko'ra chuqurroq ma'noga ega bo'ldi. Va Solovyov buni tabiiy deb hisobladi. Solovyov boshqa so'zni misol qilib keltirdi - "kimyo". Etimologik jihatdan u "qora yer" yoki "misr" degan ma'noni anglatadi ("khem" - qora yer, o'ziga xos ism - Misr so'zidan), uning zamonaviy ma'nosida, shubhasiz, qora yer yoki bilan juda oz umumiylik bor. Misr.
Solovyovning so'zlariga ko'ra, ko'pchilik falsafani uning etimologiyasiga to'g'ri kelishini tushunadi. So'zlashuv tilida esa faylasuf va kam ma'lumotli va umuman savodsiz odam deb atashadi, asosiysi, u ma'lum bir ruhiy va axloqiy munosabatga ega. Xullas, deb xulosa qildi V.Solovyov, so‘zning nafaqat etimologiyasi, balki umumiy qo‘llanishi ham falsafaga hayot va hayot ishlari haqida fikr yuritish mazmunini beradi.
Aynan mana shu ma’noni ko‘pchilik mutafakkirlar falsafaga berdilar: L.Tolstoy faylasuf va yozuvchini “hayot muallimi”, falsafani esa “hayot asari”, Shopengauer, Kierkegor, Nitsshe falsafaga chuqur shaxsiy, sub’ektiv xarakter berdi; Marks ham, N. Fedorov ham falsafa nafaqat bilish, balki dunyoni o‘zgartirish ham mumkin, degan. Ammo ular bu "hayot ishiga" sarmoya kiritganlari qanday boshqacha ma'no! Marks bilan bu g‘oya (N. Berdyaev esa uning ma’nosini yaxshi tushundi) karikatura, xunuk shakllarni oldi, shafqatsiz zo‘ravonlik va ma’naviy madaniyatning o‘limi mafkurasiga aylandi, chunki u halokatga chorladi. N. Fedorov uchun falsafa faoliyati siyosiy mazmunga ega emas edi. N. Fedorovning umumiy ish falsafasi chuqur diniy mazmunga ega edi. U nasroniylik vahiy sirlarini va shaxsiyat va erkinlikning rivojlanish istiqbollarini ochib berdi.
Ko‘pchilik faylasuflar falsafa jamiyatga, jamiyat esa falsafaga bog‘liq bo‘lmasligi kerak, degan fikrga moyil bo‘lgan. Insonga haqiqiy qadriyatlarni o'rgatgan falsafa dunyodagi o'zgarishlarga hissa qo'shishi kerak.
J. Ortega y Gasset falsafa predmeti haqida gapirar ekan, tabiatshunoslik (masalan, fizika) va falsafani o'rganish predmeti o'rtasida sezilarli chegarani o'tkazdi. Mutafakkir nuqtai nazaridan, zamonaviy dunyoda fizikaga juda katta ahamiyat beriladi. Ammo odam o'zini omadli deb hisoblasa va jamiyatning e'tiboridan bahramand bo'lsa ham, u darhol o'z kuchini ortiqcha baholay boshlaydi. Aynan shu narsa fizika bilan sodir bo'ldi. Evropaning intellektual hayoti bir asrdan ko'proq vaqt davomida "laborator terrorizmi" deb atalishi mumkin bo'lgan narsadan aziyat chekmoqda. Boshqa tomondan, falsafa juda uzoq vaqt davomida bilish nazariyasiga aylangan.
J. Ortega y Gasset faylasuflar "fizika taklif qilgan dunyoni bilish yo'llarini ilohiylashtirgan"ligini haqli ravishda qayd etadi. Shu bilan birga, nazariy fiziklar fizika falsafaga nisbatan bilishning quyi shakli ekanligini tan oldilar, chunki u dunyoni ramzlar yordamida biladi. “Nazariy fizika tabiat bilan faqat bitta sohada - eksperimental aloqada bo'ladi. Tajriba - bu biz tabiat olamiga bostirib kirishimiz va uni savollarimizga javob berishga majbur qiladigan manipulyatsiyadir. ...Jismoniy voqelik kvazreallikdir, ya'ni voqelik mutlaq emas, balki unga bog'liqdir, chunki u shaxsga bog'liq va shaxsga tegishlidir. Xulosa qilib aytganda, fizik haqiqatni o'rganish ob'ekti bilan manipulyatsiyasi natijasida yuzaga keladigan jarayon deb ataydi. Uning bu haqiqati manipulyatsiyalar mavjud bo'lgan darajada mavjud.
Falsafaning o'rganish ob'ekti - ob'ektiv haqiqat - va alohida fanlarning bilish ob'ekti o'rtasidagi farq nima? Fizika va boshqa maxsus fanlardan farqli o'laroq, falsafa bizning harakatlarimizga bog'liq bo'lmagan haqiqatni o'rganadi. Shaxsga bog`liq bo`lmagan voqelik obyektiv voqelikdir.
Ortega y Gassetning falsafa predmeti va uning predmeti bilan xususiy fanlar o‘rtasidagi farq haqidagi mulohazasiga shuni qo‘shimcha qilish mumkinki, biz hozirda falsafa deganda ba’zan bilishning tabiatshunoslik nazariyasini tushunamiz, mumtoz falsafadan boshqa hech qanday falsafa. , erkakka undan kutgan narsasini berishga qodir.
Fizika fanining falsafa predmetidan qanday farqi bor? Fizika tabiatni bilish shakllaridan biridir. Unda tabiat matematik va fizik belgilar yordamida tanilgan. Fizika bilim vositasi sifatida tajribadan foydalanadi. Ammo eksperiment - bu o'ziga xos manipulyatsiya bo'lib, uning yordamida biz ob'ektiv dunyo hududiga kirib, uni bizning qoidalarimizga muvofiq harakat qilishga "majburlaymiz". Ortega y Gasset, shuning uchun, bu holda biz endi ob'ektiv dunyoning haqiqiy haqiqati bilan emas, balki shartli haqiqat yoki "kvazzi-reallik" bilan shug'ullanamiz, dedi. Ammo bu haqiqat mutlaq emas, balki bog'liqdir, u insonga va uning bilim nazariyasiga (xususan, fizikaga) bog'liqdir.
Shunday qilib, fizikada tahlil predmeti uning o'rganilayotgan ob'ekt bilan manipulyatsiyasi natijasida yuzaga keladigan jarayondir. Bu haqiqat manipulyatsiyalar mavjud bo'lganda mavjud. Fizika va tabiatning boshqa shaxsiy tadqiqotlaridan farqli o'laroq, falsafa bizning harakatlarimizga, shu jumladan ilmiy manipulyatsiyalarga bog'liq bo'lmagan ob'ektiv haqiqatni o'rganadi.
Falsafaning predmeti ob'ektiv voqelik muammolarini o'rganish, ya'ni. bizdan mustaqil ravishda mavjud bo'lgan va biz tomonidan ilmiy bilimlar yordamida ma'lum bo'lgan dunyo.
Falsafaning o'ziga xos xususiyati shundaki, u g'oyaviy-metodologik fandir. U barcha fanlardan ana shu ikki xususiyati bilan ajralib turadi. Falsafiy bilimning g`oyaviy xususiyati quyidagilarda ifodalanadi. Falsafa butunlik haqida tushuncha beradi, eng umumiy tushunchalarni, kategoriyalarni shakllantiradi. Falsafa materialistik yoki idealistik dunyoqarashni shakllantirishi mumkin.
Materializm dunyoning asosi sifatida materiyani, moddiy, tabiiy tamoyilni oladi.Idealizm ideal, ruhiy tamoyildir. Materializm tabiatan natural-falsafiy yoki mexanik (tabiat va inson mexanizm sifatida qaralganda) bo'lishi mumkin. Idealizm ob'ektiv idealizm yoki sub'ektiv bo'lishi mumkin, chunki ideal printsip sub'ektga qarab shaxsdan mustaqil, ob'ektiv yoki sub'ektiv bo'lishi mumkin.
Falsafiy bilimning metodologik xususiyati falsafaning bilish usuli (ya’ni yo‘li) haqidagi fan ekanligida ifodalanadi. Bilish jarayonida qo'llaniladigan usullar har xil bo'lishi mumkin. Bu an'ana va odat, dogma va hokimiyatga rioya qilish bo'lishi mumkin. Bu usul dogmatizm deb ataladi. Ilmiy falsafa dialektikani har qanday dogmaga qarshi qo‘yadi.
Dialektik usul dunyoning cheksiz o'zgaruvchanligini, taraqqiyotini, demak, bu dunyoning cheksiz rivojlanayotgan bilimlarini tan olishni nazarda tutadi. falsafa tushunchasi mavzuni bilish
Zamonamizning nemis faylasufi M.Xaydegger falsafaga “so‘roq qilish, bunda biz borliqning umumiyligini o‘z savollarimiz bilan qamrab olishga va u haqida shunday so‘rashga harakat qilamizki, o‘zimiz, savol beruvchilar, shubha ostiga qo‘yamiz” deb ta’rif bergan. ” Falsafa kategoriyalari alohida turdagi tushunchalardir, ular muayyan soha (hayvon, til)ning umuminsoniy xususiyatlarining formulalari emas; lekin "ular har safar butunni qamrab oladi, ular yakuniy ma'nolar, tushunchalarni o'zlashtiradilar".
Falsafaning predmeti nihoyatda keng, universal tushuncha va kategoriyalarni tahlil qilishdan iborat. Bularga borliq va materiya, ob'ekt va hodisa, jarayon va o'zgarish kabi tushunchalar kiradi. Falsafa sabab - natija, tasodifiy - zaruriy, qism - butun, element - tuzilish va boshqalar tushunchalarining o'zaro ta'sirini o'rganadi. .
Falsafiy kategoriyalar narsalarning eng umumiy aloqalari va munosabatlarini aks ettiradi. Ular o'zlarining jamiligida butun insoniy tushunchaning, intellektning asosini tashkil qiladi. Ular hodisalarning biron bir sohasiga emas, balki biron bir hodisaga tegishli. Shunday qilib, kundalik hayotda ham, fanda ham, amaliy faoliyatda ham sabab tushunchasisiz qilish mumkin emas. Shuning uchun kategoriyalar madaniyatning yakuniy asoslari va universal shakllari deb ataladi. Ularni «sof» aqlning abadiy shakllari deb ham atashadi (I. Kant).
Falsafa butun g'oya sifatida o'ziga xos tuzilishga ega. Falsafiy bilim o'z tuzilishida murakkab hodisadir. U uchta asosiy komponentdan iborat.
Falsafaning birinchi tarkibiy qismi borliq haqidagi ta'limot yoki ontologiyadir. "Ontologiya" so'zi yunon tilidan olingan. ontos - borliq va logos - ta'limot. Ontologiya - borliqning mohiyati haqidagi falsafiy ta'limot.
Falsafaning ikkinchi komponenti - bilish haqidagi ta'limot yoki gnoseologiya. "Gnoseologiya" so'zi yunon tilidan olingan. gnoses - bilim va logos - bilim. Gnoseologiya - borliq haqidagi bilim haqidagi falsafiy ta'limot.
Falsafaning uchinchi komponenti - qadriyatlar haqidagi ta'limot, aksiologiya. "Axiologiya" so'zi yunon tilidan olingan. axios - qimmatli va logos - bilim. Aksiologiya - bu borliq qadriyatlari haqidagi falsafiy ta'limot.
Falsafa falsafiy antropologiya, etika, estetika, tarix falsafasi, ijtimoiy falsafa, huquq falsafasi, fan va texnika falsafasi, falsafa tarixi, din falsafasi va falsafiy bilimlarning boshqa bo‘limlarini ham o‘z ichiga oladi.
Asosiy falsafiy savollar - borliq va ong, borliq va bilish, moddiy va ideal munosabatlari muammolari. Falsafiy savollar haqiqatan ham borliqning “abadiy savollari”dir.
Inson o‘zining tarixiy-ijtimoiy taraqqiyot yo‘li davomida eng umumiy va chuqur savollarga javob topishga harakat qiladi: tevarak-atrofdagi olam nima, bu dunyoda insonning o‘rni va maqsadi nima? Mavjud hamma narsaning asosida nima yotadi: moddiy yoki ma'naviy? Dunyo qandaydir qonunlarga bo'ysunadimi? Inson o'zini tevarak-atrofdagi olamni idrok qila oladimi, bu bilish nima? Hayotning mazmuni, maqsadi nima? Bunday savollarga dunyoqarash savollari deyiladi. Markaziy mafkuraviy muammo - tafakkurning borliqga, insonning dunyoga, ongning materiyaga, ruhning tabiatga, ideal va moddiy birlamchi bo'lgan munosabati. Shunday qilib, falsafaning asosiy savoli shakllanadi, chunki insonning munosabati orqali uning tafakkuri, ongi, ma'naviy, aqliy faoliyati, insonning dunyodagi o'rni, maqsadi, mavjudlik ma'nosi amalga oshiriladi. Garchi ko'pgina faylasuflar tafakkurning borliq bilan bog'liqligi masalasini falsafaning asosiy savoli sifatida tan olmasalar ham, boshqa savollar dunyoning to'liq tasvirini berib, unga qisqartiriladi. Bunday tasvirni berish, dunyoni bir butun sifatida ko‘rsatish falsafaning g‘oyaviy vazifasidir. Boshqa fanlardan farqli o'laroq, falsafa tafsilotlarni istisno qiladi, faqat eng umumiy xususiyatlar va aloqalarni ta'kidlaydi. Falsafaning gnoseologik vazifasi “dunyo-inson” munosabatini o‘rganishdan iborat. Bilish nazariyasi - bilish ob'ekti va sub'ekti o'rtasidagi munosabat sifatida qaraladi, hissiy va aqliy o'rtasidagi bog'liqlik ochiladi, haqiqat muammolari, e'tiqodlarning shakllanishi va boshqa gnoseologik masalalar o'rganiladi. Har bir falsafiy tushuncha dunyoga qarashdir, bilish usulidir. Falsafa bilishning umumiy, asosli xususiy va umumiy ilmiy usullarini ishlab chiqib, shu tariqa metodologik funktsiyani bajaradi. Falsafa maxsus fanlarning xulosalarini umumlashtirib, ularni o'z falsafalari va bilish usullari asosida birlashtirib, uni ma'naviy madaniyatning boshqa sohalariga, shu jumladan siyosiy, huquqiy, axloqiy, estetik, diniy va ateistik shakllariga ham tatbiq etib, integratsiya funktsiyasini bajaradi. ijtimoiy ong. Falsafiy tizim nafaqat nazariy pozitsiyalarni ilgari suradi va asoslaydi, balki ularni sharhlaydi, baholaydi, qadriyatlar tizimini shakllantiradi. Bu falsafaning aksiologik funktsiyasidir. Falsafiy tizimga mos kelmaydigan narsani tanqidiy baholab, falsafa o‘zining tanqidiy vazifasini bajaradi. Axborotni aloqa qilish va uzatish falsafaning kommunikativ funktsiyasi tomonidan amalga oshiriladi.
Shunday qilib, falsafa hozirda juda ko'p muhim funktsiyalarga ega ekanligi aniq, ammo falsafaning asosiy funktsiyalarini ulardan ajratib ko'rsatish mumkin:
nazariy-kognitiv funktsiya;
kognitiv funktsiya;
taxmin qilingan.
Nazariy-kognitiv funktsiya.
Dunyoqarash - bu dunyoga, insonning undagi o'rni va bu dunyoga bo'lgan munosabati haqidagi umumlashtirilgan qarashlar tizimi, shuningdek, insonning hayotiy pozitsiyasini, xulq-atvor tamoyillarini va qadriyat yo'nalishlarini belgilaydigan ushbu qarashlarga asoslangan e'tiqodlar, his-tuyg'ular, ideallar. . Jamiyat taraqqiyotining dastlabki bosqichlarida odamlarda mifologik dunyoqarash shakllana boshladi. Bu insonning dunyoning kelib chiqishi va tuzilishini, odamlarning, hayvonlarning tashqi ko'rinishini, tabiat hodisalarining sabablarini tushuntirishga, o'z o'rnini aniqlashga birinchi urinishi edi. Miflar marosimlar, urf-odatlar bilan bog'liq bo'lib, axloqiy me'yorlar va estetik g'oyalarni o'z ichiga olgan, voqelik va fantaziyalarni, fikr va tuyg'ularni birlashtirgan. Miflarda inson o'zini tabiatdan ajratmagan. Keyinchalik jamiyat taraqqiyoti bilan odamlarda diniy dunyoqarash shakllana boshladi. U gʻayritabiiy kuchlarning mavjudligi va ularning koinot va odamlar hayotidagi hukmron roli haqidagi afsonaviy eʼtiqoddan farq qilar edi. Falsafiy dunyoqarash dunyoni oqilona tushuntirishga asoslanadi. Falsafiy dunyoqarash mifologik va diniy dunyoning kelib chiqishi, uning tuzilishi, insonning o'rni va boshqalar haqidagi savollar to'plamidan meros bo'lib o'tdi, lekin mantiqiy tartiblilik, bilimlarni tizimlashtirish, qoidalarni nazariy asoslash istagi bilan ajralib turardi. va tamoyillar.
Gnoseologik funktsiya bilim sintezini va fan, madaniyat va tarixiy tajriba rivojlanishining ma'lum darajasiga mos keladigan dunyoning yagona rasmini yaratishni amalga oshiradi.
Har bir inson falsafada muhokama qilinadigan muammolarga duch keladi. Dunyo qanday? Dunyo rivojlanyaptimi? Bu rivojlanish qonuniyatlarini kim yoki nima belgilaydi? Muntazamlik qaysi joyni egallaydi va qanday joy - tasodif? Insonning dunyodagi o'rni: o'likmi yoki o'lmasmi? Inson o'z taqdirini qanday tushunishi mumkin. Insonning kognitiv qobiliyatlari qanday? Haqiqat nima va uni yolg'ondan qanday ajratish mumkin? Axloqiy muammolar: vijdon, mas'uliyat, adolat, yaxshilik va yomonlik. Bu savollarni hayotning o'zi qo'ygan. U yoki bu savol inson hayotining yo'nalishini belgilaydi. Hayotning ma'nosi nima? U umuman mavjudmi? Dunyoning maqsadi bormi? Tarix rivoji biror joyga olib boradimi? Haqiqatan ham tabiatni boshqaradigan qonunlar bormi? Dunyo ruh va materiyaga bo'linganmi? Ularning birga yashashi qanday? Odam nima: chang zarrasi? Kimyoviy elementlar to'plami? Ruhiy gigantmi? Yoki hammasi birgami? Qanday yashashimiz muhimmi: solihmi yoki yo'qmi? Bundan balandroq donolik bormi? Falsafa bu masalalarni to'g'ri hal etishga, shaxs shakllanishida zarur bo'lgan dunyoqarashdagi o'z-o'zidan shakllangan qarashlarni o'zgartirishga yordam berishga chaqiriladi. Bu muammolar falsafadan ancha oldin - mifologiya, din va boshqa fanlarda hal qilingan. O‘z mazmuniga ko‘ra (masalan, V. F. Shapovalov ko‘proq mavzu haqida emas, balki falsafaning mazmuni haqida gapirish kerak, deb hisoblaydi) falsafa inklyuzivlik va birlikka intilishdir. Agar boshqa fanlar voqelikning alohida bo‘lagini o‘rganish predmetiga aylantirsa, falsafa butun voqelikni o‘z birligida qamrab olishga intiladi. Falsafa dunyoning tashqi qismlarga bo'linishiga qaramay, ichki birlikka ega degan g'oya bilan ajralib turadi. Butun dunyo haqiqati - falsafaning mazmuni shunday.
kognitiv funktsiya.
Barcha tarixiy davrlarda falsafa va fan yonma-yon yurib, bir-birini to‘ldirib kelgan. Ilm-fanning ko'plab ideallari, masalan, xulosalilik, tizimlilik, bayonotlarning sinovdan o'tishi falsafada yaratilgan. Falsafada, xuddi fanda bo'lgani kabi, inson tadqiq qiladi, aks ettiradi, ba'zi fikrlar boshqalar tomonidan asoslanadi. Ammo fan ajratilgan joyda (faqat ma'lum bir fan sohasiga tegishli bo'lgan narsa muhim), falsafa birlashadi, u inson mavjudligining biron bir sohasidan uzoqlashishi bilan tavsiflanmaydi. Falsafa va fan o'rtasida uzluksiz fikr almashish jarayoni mavjud bo'lib, bu fan va falsafa o'rtasidagi chegaradosh bilim sohalarini (fizika, matematika, biologiya, sotsiologiyaning falsafiy masalalari; masalan, nisbiylik g'oyasi, falsafada birinchi bo'lib Leybnits, Max, keyin matematikada Lobachevskiy, Puankare, keyinchalik fizikada Eynshteyn tomonidan muhokama qilingan fazo va vaqtning mustaqil emasligi). Falsafa hech qachon hozirgidek ilmiy yo'naltirilgan bo'lmagan. Bir tomondan, bu baraka. Ammo boshqa tomondan, uning barcha fazilatlarini falsafaning ilmiy yo'nalishiga tushirish noto'g'ri. Birinchi olimlar o'z qarashlari va dinlarining mos kelishiga ishonch hosil qilishdi. Tabiat sirlarini ochib, ular "Xudoning maktublari" ni ochishga harakat qilishdi. Ammo fanning rivojlanishi va uning ijtimoiy ta'sirining kuchayishi bilan fan madaniyatning barcha boshqa shakllari - din, falsafa, san'at o'rnini bosmoqda. (Bu haqda I. S. Turgenev "Otalar va o'g'illar" romanida yozgan). Bunday munosabat insoniy munosabatlardan insonparvarlik, odamlarning bir-biriga hamdardlik unsurlarini butunlay siqib chiqarish bilan tahdid qiladi. Fanning bevosita maqsadi - voqelikning o'rganish predmeti bo'lgan jarayon va hodisalarini o'zi ochgan qonuniyatlar asosida tasvirlash, tushuntirish va bashorat qilishdir. Falsafa u yoki bu darajada fanga nisbatan bilish metodologiyasi va uning natijalarini mafkuraviy talqin qilish funksiyalarini doimo bajarib kelgan. Falsafa fan bilan bilimlarni qurishning nazariy shakliga, o'z xulosalarining mantiqiy dalillariga intilish bilan ham birlashadi.
Bu borada 17-asr yevropalik mutafakkirning ajoyib fikri bor. R. Dekart. Keling, uning «Falsafa asoslari» asariga murojaat qilaylik.
Birinchidan, falsafa, Dekartning fikricha, donolik, "ishda ehtiyotkorlik", "inson bilishi mumkin bo'lgan hamma narsani mukammal bilish" degan ma'noni anglatadi. Bunday bilim hayotning o'zini boshqaradi.
Ikkinchidan, falsafa “bizni faqat vahshiylar va varvarlardan ajratib turadi”. Dekart shunday ta'kidlaydi: "Har bir xalq qanchalik fuqarolik va bilimli bo'lsa, unda ular shunchalik yaxshi falsafa qiladi, shuning uchun davlat uchun haqiqiy faylasuflarga ega bo'lishdan ko'ra kattaroq foyda yo'q".
Uchinchidan, hikmatning to‘rt bosqichi bor. Birinchisida ko'p o'ylashni talab qilmaydigan aniq va tushunarli haqiqatlar mavjud. Ikkinchisi sezgi tajribasining barcha ma'lumotlarini o'z ichiga oladi. Uchinchisi, boshqa odamlar bilan muloqot qilishni o'rgatadi. To'rtinchidan - kitoblarni ularning ijodkorlari bilan muloqot qilish shakli sifatida bilish. Shunday qilib, inson ega bo'lgan hikmat mana shu to'rt bosqich orqali erishiladi.
Biroq, donolikning beshinchi pog'onasini o'zlashtirishga harakat qiladigan odamlar bor, avvalgi to'rttadan ko'ra ulug'roq va haqiqatdir. Ular shubha va yangi kashfiyotlar yo'lidan borishdi. Ular faylasuflar nomini oldilar.
Dekart falsafaning asl qiyofasini yaratdi. U shunday deb yozgan edi: “Barcha falsafa daraxtga o'xshaydi, uning ildizi metafizika, tanasi fizika va bu magistraldan chiqadigan shoxlari boshqa barcha fanlar bo'lib, uchta asosiy fanga qisqartiriladi: tibbiyot, mexanika va axloq. Ikkinchisi deganda men odob haqidagi eng oliy va mukammal ilmni nazarda tutyapman; u boshqa fanlarni to‘liq bilishni nazarda tutadi va oliy donolikka oxirgi qadamdir. Mevalar daraxtning ildizidan yoki tanasidan emas, faqat shoxlari uchidan yig‘ib olinganidek, falsafaning alohida foydaliligi uning faqat oxirida o‘rganilishi mumkin bo‘lgan qismlariga bog‘liqdir.
Demak, falsafaning boshqa fanlardan ajratib turadigan o‘ziga xos maqsadi borligi ko‘rinib turibdi. Falsafa ilmiy bilish metodologiyasi bo‘lib, dunyoqarashni belgilaydi. Inson haqidagi bilimda shunga o'xshash maqsadga ega bo'lgan boshqa fanlar yo'q.
Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Falsafa: Darslik M.A. Ahmedova,V.S.Xan, D.A. Alimova va boshqalar; M.A.Ahmedova umumiy tahriri ostida: 0 ‘zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti, 2006. -496-b.
2. 0 ‘zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti Toshkent — 2018.
3. O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI TOSHKENT MOLIYA INSTITUTIT “FALSAFA” fanidan O’QUV-USLUBIY MAJMUA Toshkent-2019.
Yüklə 26,21 Kb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©www.azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin