Beethoven Evi – Bonn MÜze ve diJİtal beethoven evi kisa rehber



Yüklə 0.68 Mb.
Pdf просмотр
tarix10.07.2017
ölçüsü0.68 Mb.

Beethoven Evi – Bonn 

 

MÜZE VE DİJİTAL BEETHOVEN  EVİ 

 

KISA REHBER 

 

 

 

 

 

 


 

BEETHOVEN – ORİJİNAL VE DİJİTAL 

Beethoven  ailesi  bugünkü  bina  kompleksinin  arkasındaki  (sarı)  yapıda  birkaç 

sene  oturmuştur.  Ludwig  van  Beethoven  burada  aralık  1770’te  doğdu. 

1889’dan beri  Beethoven Evi Derneği onun  doğduğu evi  bir  anma yeri olarak 

muhafaza  etmektedir.  Bugün  burası  dünyanın  en  büyük  Beethoven 



koleksiyonunu  saklıyor.  Sergi  salonları  Beethoven’ın  Bonn’da  ve  Viyana’da 

yaşadığı  döneme  ait  150’den  fazla  seçilmiş,  orijinal  belgeleri  ziyaretçilerin 

ilgisine sunmaktadır. Beethoven‘ın vaftizinin kutlandığı sağ taraftaki tarihi, yan 

binada  (beyaz  arka  ev)  2004’ten  beri  „Dijital  Beethoven  Evi“  bulunuyor. 

Buradaki  Dijital  Koleksiyonlar  Stüdyosunda  Beethoven’ın  hayatı  ve  eserleri 

konusunda  dijital  bir  keşif  gezisi  yapmak  mümkündür.  Müzik  Vizüalizasyon 

Salonunda  onun  müziği  audiovizüel  bir  sanat  olarak  tamamen  yeni  bir  tarzda 

yorumlanıp ilk defa virtüel ortamda canlandırılıyor. 

 

Turunuzu istediğiniz sırayla yapabilirsiniz: 



 

 



Beethoven Evi (müze) , sarı ev, giriş avluda 

 



Dijital Koleksiyonlar Stüdyosu,  beyaz ev  (giriş katı), giriş heykeller 

avlusunda 

 

Müzik Vizüalizasyon Salonu , gösteri saatler itibariyle, kasada bildirilir, 



buluşma noktası ise Dijital Koleksiyonlar Stüdyosunda mevcuttur. 

 

Ayrıca ,Güncel Özel Sergilere ve Shop’a dikkatinizi çekmek isteriz. 



 

 

BEETHOVEN’IN DOĞDUĞU EV -  MÜZE  

 

Müze,  eskiden  müstakil  olan  iki  ayrı  binadan  oluşmaktadır.  Beethoven‘ın  ailesi  evlendikten 



sonra (1767)  arka evde (bahce tarafında) oturuyordu.  Burada birkaç yıl oturmuş olup daha 

sonra birkaç defa Bonn içinde taşınmışlardır.  

19‘uncu  yüzyılda  ön  bina  bir  takım  amaçlarla  kullanıldığı  gibi,  lokanta  olarak  da  işletildi. 

Bütün kompleks satışa çıkarıldığı ve yıkılma tehdidi altında bulunduğu zaman, duruma yakın 

ilgi  gösteren  on  iki  Bonn    sakini  1889’da  Beethoven  Evi  Derneği’ni  kurdu.  Orada  bir  anma 

yeri  kurmak  için  iki  evi  satın  alıp  restore  ederek  her  ikisini  birbirine  bağladılar.  Böylece, 

Beethoven Evi halen Beethoven Evi Derneği  tarafından işletilmektedir.  

 


 

GİRİS KATI 



SALON 1  

Ludwig  van  Beethoven‘ın  doğduğu  eve  giriyorsunuz.  Bir  dinleme  aletine  karar  verdiyseniz, 

onu burada temin edebilirsiniz. 

Salonda, Beethoven’a ait bir aile ağacı ve Bonn ile Viyana şehir planları sunulmaktadır. Bonn 

şehir planında da Beethoven’ın daha sonra oturduğu evler gösteriliyor, ancak yalnızca içinde  

doğmuş olduğu  ev halen ayaktadır. 

 

BİRİNCİ KAT 



 

BEETHOVEN BONN‘DA 

 

SALON 2  

Duvarlarda  birkaç  yağlı  boya  tablo  ziyaretçilerin  ilgisine  sunulmaktadır.  Portrelerin  birincisi 

Beethoven’ın  büyükbabası  Ludwig  (1712-1773)  gösteriyor.  Kendisı,  Köln’ün  Seçici  Prensinin 

hizmetinde  saray  orkestra  şefi  olarak  büyük  bir  kabul  gördü.  „Bönnsches  Ballstück“ 

(Bonn‘daki  balo  sahnesi)  adındaki  resimde  (1754)  Bonn  sarayının  (bügünkü  üniversite) 

tiyatrosunda bir maskeli balo için çalan saray orkestrası görülüyor. Ön planda  Prens Clemens 

August.  Onun halefleri  -  Prensler  Maximilian Friedrich ve Max Franz  (İmparatoriçe Maria 

Theresia’nın  en  küçük  oğlu,  Köln  Prensi  1784-1794)  -  genç  Beethoven’ın  işverenleriydi. 

Sarayda  aydınlanma  çağı  fikirlerinin  etkisiyle  şekillenmiş  liberal  bir  hava  vardı.  Ludwig  van 

Beethoven  saray  orkestrasında  1782’den  itibaren  henüz  on  iki  yaşındayken,  önce  yardımcı, 

1784’ten itibaren ise düzenli organist  ve daha sonra da viyolacı olarak çalıştı. Böylece ailenin 

geçimine  destek  verebiliyordu.  Annesinin  ölümünden  sonra  (1787)  genç  Ludwig  ailesinden 

tek başına sorumlu oldu. Sağ taraftaki duvarda Beethoven’ın Bonn’daki en önemli öğretmeni 

olan  saray  organisti,  tiyatro  orkestra  şefi  ve  bestekar  Christian  Gottlob  Neefe’nin  (1748-

1798) portresi gösteriliyor. 

Vitrindeki  dokümanların  içinde,  Ludwig  van  Beethoven‘ın  halk  karşına  çıkmasına  dair  ilk 

belge  olan  26  Mart  1778’de  Köln’de  verilen  konserin  ilanıdır  („Avertissement“)  bulunuyor. 

Babası  Johann  van  Beethoven  ilgiyi  artırmak  için  Ludwig’in  yaşını  kasıtlı  olarak  olduğundan 

daha  küçük  göstermişti.  Yetenekli  oğlunu  Mozart  gibi  bir  harika  çocuk  olarak  halka 

göstermeye çalışmıştı. Ayrıca, 1782’de Neefe’nin teşvikiyle basıldığı Beethoven’in ilk bestesi 

(Dressler’in bir marşı üzerine 9 çeşitleme) sergilenmektedir. 

 

SALON 3 

Duvarlarda  genç  Beethoven’ı  eserlerinden  etkilenen,  18‘inci  yüzyılın  önemli  bestekarlarının 

siluetleri asılı bulunmaktadır. 

Vitrinde  Beethoven’ın  Bonn‘da  yaşadığı  dönemde  kullandığı  viyola  bulunuyor  (büyük  bir 

olasılıkla 1780’lerde Viyana’da J. Stainer’in tarzına göre yapılmış). Vitrinin üstündeki resimler 

saray  orkestrasının  en  önemli  mekanları  olan  Brühl’deki  Augustusburg  Sarayı  ve  Prensin 

Bonn’daki ikametgahı gösteriyor. 



 

 

SALON 4 

Bu salonun ana teması Beethoven’ın gençlik arkadaşlarıdır. - 

Vitrindeki siluet o zaman 16 yaşında olan Beethoven’ın en eski portresidir.  

Duvardaki  siluetler  Beethoven  için  çok  önemli  olan  Von  Breuning  Ailesi’ni  gösteriyor. 

Beethoven  Breuning’lerin  çocuklarının  arkadaşıydı  ve  onlara  piyano  dersleri  verdi. 

Portrelerden  biri  ailenin  kızı  Eleonore  von  Breuning’i  kare  piyanosunda  gösteriyor.  Annesi 

Helene  von  Breuning‘e  Beethoven  kendi  annesinin  ölümünden  sonra  (1787)    öğüt  ve 

düşünsel    eğitimini    borçluydu.  Vitrindeki  kutlama  kartları  Beethoven  ve  Eleonore  von 

Breuning’in hayat  boyu süren  dostluğunun  kanıtlarıdır.  Eleonore’nin  sonraki  eşi  olan hekim 

Franz  Gerhard  Wegeler  (1765-1848)  de  Beethoven’ın  gençlik  arkadaşıydı.  Kendisi,  1838‘de 

bestekarın vitrinde gösterilen ilk otantik biyografisini yayınlamıştır. 

 

 

SALON 5 (ÖN EV) 

Beethoven on iki yaşından itibaren düzenli olarak o zamanki Minorit (bugünkü St. Remigius) 

Kilisesi‘nin orgunun klavyesinde çalıyordu. Bu enstrüman İkinci Dünya Savaşında imha edildi. 

Tarihi  klavye  ise  daha  1904‘te  orgda  yapılan  değişiklik  çalışmaların  çerçevesinde  kaldırılıp 

Beethoven Evi‘ne teslim edilmişti.  

Sağ taraftaki duvarda François Rousseau tarafından yapılmış iki yağlıboya tablo çeşitli saray 

sahnelerini göstermektedir. Vitrinde 12 yaşındaki Beethoven’ın Köln Prensine ithaf ettiği üç 

erken piyano sonatın ilk baskısı  görülüyor.  

Beethoven, Viyana‘da Joseph Haydn’dan beste dersleri almak için 1792‘de Bonn’u terk etti. 

Sonra saray müzisiyeni olarak Bonn’a geri dönecekti. Ama Ren Bölgesinin Fransız işgali Köln 

Prensliğinin  iptal  edilmesine  sebep  olduğundan,  Beethoven  artık  hayatının  sonuna  kadar, 

vatanı  olan  Bonn'u  bir  daha  göremeden,  Viyana'da  kaldı.  Yola  çıkarken  arkadaşları  ona  iyi 

dilekleriyle  birlikte  veda  için  sağ  taraftaki  vitrinde  görülen  bir  hatıra  defteri  vermişti.  Açık 

sayfada Ferdinand von Waldstein’in sonradan ünlü olan şu ifadeleri bulunuyor: „ …bitmeyen  

çalışkanlığınızla, Mozart'ın ruhunu Haydn'ın ellerinden kazanacaksınız.” Sonra Beethoven ona 

“Waldstein Sonatı” denilen op. 53‘ü ithaf etti.  

 

  

BEETHOVEN VİYANA‘DA 



 

SALON 6 

Duvardaki gravürler Beethoven’ın Viyana’daki öğretmenleri Joseph Haydn (1792-1794), 

Johann Georg Albrechtsberger (1794/95) ve Antonio Salieri‘yi (1801/02) gösteriyor.  

 

SALON 7 

Bu  salonda  Beethoven’ın  hayatının  ve  çalışmalarının  çeşitli  yönleri  hakkında  özel  sergiler 

gösteriliyor.  Özel  serginin  bazı  parçaları  da  sürekli  sergi  kapsamındadır  (gri  yazılılardan  

tanınabilir). Willibrod Joseph Mähler’in Beethoven portresi (1815) ve ayrıca çok değerli tarihi 

bir nefesli tahta enstrümanlar koleksiyonu (Zimmermann koleksiyonu) burada devamlı olarak 

görülebilir. 

 


 

İKİNCİ KAT 



SALON 8 

Bu salon ziyaretçiyi Beethoven’ın Viyana’da yaşadığı zamana gönderiyor.  

1812‘de Viyanalı heykeltraş  Franz Klein (1779-1840) tarafından Beethovenn yüzünün kalıbı 

örnek alınarak yapılan Beethoven büstü gerçeğe özellikle yakın olarak kabul edilir. Duvardaki 

büyük yağlı boya tabloda  Beethoven’ın en önemli destekçilerinden biri olan Arşidük Rudolph 

von Österreich görülüyor

.  

Sol  duvardaki  vitrinde  Beethoven’ın  sağırlığıyla  ilgili  kanıtlar  bulunuyor.  Daha  otuz 



yaşındayken Beethoven arkadaşı Wegeler‘e artan işitme zorluklarını ve bunların sonucu olan

 

yalnızlığını anlattı.  Bir yıl sonra “Heiligenstadt Vasiyetnamesi”  diye anılan meşhur belgeyi  iki 



kardeşi için yazdı. İşitme trompetleri de çok fazla yardım edemediği için Beethoven 1818‘den 

itibaren not defterleri („Konversationshefte“) kullanarak  iletişim kurma  zorunda kaldı.  

Ayrıca  burada  Londralı  piyano  yapımcısı  Thomas  Broadwood  tarafından  1817‘de 

Beethoven‘e  hediye  olarak  verilen  kuyruklu  piyanonun  benzeri  olan  bir  model  gösteriliyor. 

Ünlü  Viyanalı  piyano  yapımcısı  Conrad  Graf’ın  enstrümanı  bestekarın  en  son  kuyruklu 

piyanosuydu.  Bu  iki  fortepiyano  „Schwarzspanierhaus“  diye  tanınan  evde  yer  almış  olan 

Beethoven’ın Viyana’daki son dairesinde bulunduğu gibi düzenlenmiştir. Her iki enstrümanla 

çalınan  ve Beethoven’ın koruyucusu Prens Carl Lichnowski tarafından hediye olarak verilen 

yaylı  sazlar  kuarteti  ile  yapılan  müziğin  CD  kayıtları  shop’ta  mevcuttur.  Iki  fortepiyanonun 

üzerindeki duvarda 1820‘de Joseph Karl Stieler tarafından yapılmış olan ve bütün Beethoven 

portrelerinin en ünlüsü görülüyor.  

Bestekarın ölümünden sonra sağ taraftaki vitrinde görülen iki minyatür portre ve „ölümsüz 

sevgiliye“ yazdığı aşk mektubu bulundu. Bügüne kadar ne mektubun alıcısı ne de portredeki 

hanımların  kişiliği  net  değildir.  Bir  süre  Beethoven‘ın  Giulietta  Guicciardi’ye  (büst)  gönül 

vermiş  olduğu  biliniyor.  Ona  Ayışığı  Sonatı”  („Mondschein-Sonate“)  adlı  do  diyez  minör 

piyano  sonatı  op.  27,2’yi  ithaf  etmişti.  Josephine  ve  Therese  Brunsvik  hem  de  Antonie 

Brentano ile de bir süre yakın kişisel ilişkiler kurdu.  

 

SALON 9 

Bodmer  Salonunda  İsviçreli  esteti   Dr.  Hans  Conrad  Bodmer  tarafından 1956‘da  Beethoven 

Evi  Derneği‘ne  intikal  ettirilen  çok  önemli  özel  koleksiyonun  seçilmiş  parçaları  gösteriliyor. 

Bunların içinde birçok el yazmalarının dışında Beethoven’ın yazı masası ve onun yazı kutusu 

bulunuyor.  Üstünde,  Beethoven’ın  en  son  el  yazması  olan  ölümünden  üç  gün  önce 

vasiyetnamesine eklediği yazı görülüyor. Beethoven bütün mal varlığını yeğeni Karl’a bıraktı. 

Yazısının görünüşü onun fisiksel bozulmasını açıkça göstermektedir.  

Duvardaki  vitrinde  Beethoven’ın  günlük  hayatından  gelen  küçük  parçalar  ve  „Glaubens-

bekenntnis“ („iman“) denilen belge  gösteriliyor. 

Beethoven  26  Mart  1827‘de  Viyana’da  “Schwarzspanierhaus”’adlı  evde  bulunan  dairesinde 

vefat etti. Beethoven’ı ölüm döşeğinde gösteren Joseph Danhauser tarafından yapılmış olan 

litografi dokunaklı bir belgedir. Franz Stöber tarafından yapılmış olan akvarel  tablo 29 Mart 

1827’deki  cenaze  merasime  katılan  20.000  ziyaretciyi  göstermekte  olup,  Beethoven’ın 

hayattayken ne kadar ünlü, sevilen ve sayılan bir kişilik olduğunu ifade etmektedir. 


 

SALON 10 

Arka eve geri giden yolda sol duvardaki fotoğraf 1914‘te yıkılmış olan „Schwarzspanierhaus“ 

adlı evde bulunan Beethoven’ın öldüğü odadan bir görünüm sunuyor.  



 

SALON 11 

Ölüm maskesi  Beethoven’ın ölümünden sadece 12 saat sonra Josef Danhauser tarafından 

tamamlandı. Bestekarın sağırlığının sebebini bulmak üzere ölünün kafatası kısa bir süre sonra 

otopsi maksadıyla açıldı. Hayat maskesini Franz Klein 41 yaşındaki  Beethoven’dan çıkarmıştı. 



 

DOĞDUĞU ODA 

Bonn’daki  eski  St.  Remigius  kilisesinin  vaftiz  listesinde  bulunan  17  Aralık  1770  tarihli  kayıt 

Beethoven’ın  doğduğu  gün  hakkında  tek  işarettir.  Büyük  bir  olasılıkla  16  veya  17  Aralık 

1770’te bu mütevazi çatı katında dünyaya gözlerini açmıştır. 

 

GİRİŞ KATI 



SALON 12

 

(Beethoven ailesinin eski mutfağı) 

Burada  özel  sergiler  devam  ettiriliyor  ya  da  Beethoven  Evi  Derneği’nin  tarihine  ait  belgeler 

sunuluyor.    Daha  sonra  gelen  ön  evdeki  konferans  salonunda  verilen  konserlerde    Conrad 

Graf’ın tarihi fortepiyanosunda (1824) Beethoven otantik tonda çalınıyor.  

Duvarda  Beethoven  Evi  Derneği’nin  kurucularının  ve  birçok  onur  üyesinin  portreleri 

görülüyor. 

 

 



BEETHOVEN’IN  HAYATI  VE  ESERLERİ  HAKKINDA VERİLER  

 

1770 

 

1778 

1782 

1784 

1792 

1795 

1798  

1800 

1802 

1809 

1813 

 

1824 

1827 

(16 veya  17 Aralık) Johann ve Maria Magdalena van Beethoven’ın ikinci çocuğu olan 

Ludwig doğdu  ve 17 Aralıkta St. Remigius Kilesisinde vaftiz edildi.  

(26 Mart) Köln’de Ludwig van Beethoven ilk defa piyanist olarak sahne aldı.  

İlk bestesi yayınlandı. 

Beethoven Köln Prensliğinin saray orkestrasında organist daha sonra viyolacı oldu. 

Kasımda Beethoven Viyana’ya taşınıp Joseph Haydn’ın öğrencisi  oldu.  

Beethoven’ın opus 1 (Piyano  için üç trio) basıldı. 

İşitme zorlukları başladı. 

Beethoven‘ın kendi verdiği ilk konser sırasında onun Birinci Senfoni‘si ilk defa çalındı. 

(6 Kasım) Heiligenstadt Vaziyetnamesi. İntihar düşünceleri. 

Beethoven‘ın  Viyana’da kalması için koruyucuları onun için  bir maaş temin etti. 

„Wellington'un Zaferi veya Vittoria Savaşı“ („Wellingtons Sieg oder die Schlacht bei 

Vittoria“) op.91 ile Beethoven şöhretinin  zirvesine ulaşmıştı. 

Dokuzuncu Senfoni‘nin ilk  defa icra edilmesi. 

(26 Mart) Beethoven’ın ölümü, (29 Mart) defnedilmesi.  20.000 kişi cenaze törenine 

katıldı.  


 

DİJİTAL BEETHOVEN  EVİ 

 

GİRİŞ KATI 



DİJİTAL  KOLEKSİYONLAR  STÜDYOSU 

 

Heykeller avlusundan geçerek  Dijital Koleksyonlar Stüdyosuna ulaşırsınız. Stüdyoda  dinleme 



aygıtları ile donatılmış birçok bilgisayar köşesi bulunmaktadır. Burası Beethoven’ın eserleri ve 

Beethoven  Evi‘nin  koleksiyonlarına  ait  başka  belgeler  ile  yoğun  bir  optik  ve  akustik 

buluşmaya  çağrı  sunmaktadır.  Ekrandaki  ana  sayfa  genel bir  bakış  sağlayıp,  5.000‘den  fazla 

dokümandan  oluşan  dijital  arşive  gönderme  yapar.  Bunların  yanısıra,  Beethoven‘ın  bütün 

eserleri  hakkında  açıklamalar  ve  müzik    kayıtları  ya  da  sesli  mektuplar,  çalınan  partiturlar, 

görsel sergiler ve Beethoven’ın son dairesinin dijital rekonstrüksyonu sunulmaktadır. 

 

 

ALT KAT 



MÜZİK  VİZÜALİZASYON  SALONU  

 

„Im  Mohren“  adlı  evin  tarihi  bodrumunda  kurulmuş  Müzik  Vizüalizasıyon  Salonu 



Beethoven’ın eserlerinin deneysel virtüel yorumu için bir forum sunmaktadır.Tamamen yeni  

bir  yöntemle  Beethoven’ın  tek  operası  olan    „Fidelio”    üç  boyutlu  bir  bilgisayar  grafiğiyle 

interaktif  bir  şekilde  canlandırılır.  Salona  dağıtılmış  18  hoparlörin  sayesinde  müzik  de  üç 

boyutlu  gibi  duyulur.  Operadaki  karakterler  küçük  parçacıklardan  abstrakt  figürler  olarak 

hazırlanmıştır. Beyaz perdede 3D gözlüğü ile görülen figürler ve şekiller müzikal ve dramatik 

direktiflere uyarak dans gibi hareketlerle müzigin akışını yansıtır. Ayrıca canlandırma ziyaretçi 

tarafından interaksiyon cihazlarıyla yönlendirilebilir. 

Gösteriler  (her  45  dakikada  bir  olup,  saati  kasada  bildirilir)  yetkili  bir  kişi  tarafından  eşlik 

edilir.Buluşma noktası Dijital Koleksyonlar Stüdyosundadır. 

 

 



FİDELİO, 21İNCİ YÜZYIL (20 dak.) 

 

Müzik: Leonard Bernstein yönetimindeki  Viyana Filarmoni Orkestrası  tarafından icra edilerek  kaydedilmiş olup,(1978) Lud-

wig van Beethoven’ın Fidelio’sunun (1814)  2nci  perdesinden sahneler sunulmaktadır. René Kollo (Florestan), Gundula 

Janowitz (Leonore) , Hans Sotin (Don Pizarro), Manfred Jungwirth (Rocco). 

 

Konu: Prodüksyon için seçilmiş bulunan sahneler Beethoven’ın Fidelio operasının özünü ihtiva eder. Florestan 

rakibi  Pizarro  tarafından  yaşadışı  olarak  hapsedilir.  („Hayatın  ilkbahar  günlerinde”  -  „In  des  Lebens 

Frühlingstagen”)  Gardiyan  Rocco  tarafından  içeriye  alınan  (ıslıklar)  Pizarro  Florestan’ı  bir  hançer  ile  öldürmek 

ister.  Fidelio  (erkek  kılığındaki  Leonore)  onların  arasına  girip  kendini  tanıtır.  Pizarro’nun  hançerini  savuşturup 

kocasını  kurtarır  (Kuartet      „Ölsün”      –    „Er  möge  sterben”).  Hepsi  birlikte  onların  kurtuluşunu,  tekrar 

buluşmasını ve bu arada  Pizarro’nun yıkılışını kutlar (Düet „Oh isimsiz sevinç” –  „O namenlose Freude”).  

 

Prodüksyon „Fidelio 21inci yüzyıl”: ©Fraunhofer- Instıtut für Medıenkommunikation, Sankt Augustin (2004) 

 

Fazla enformasyon internet  sitimizde bulabilirsiniz: www.beethoven-haus-bonn.de 




Поделитесь с Вашими друзьями:


Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©www.azkurs.org 2019
rəhbərliyinə müraciət

    Ana səhifə